Dzieciństwo to jeden z ważnych okresów w życiu człowieka, który ma wpływ na jego kolejne etapy.

Wszyscy ludzie powinni być szczęśliwi!!! Szczególnie dzieci powinny być szczęśliwe i trzeba im w tym pomagać.

Będąc dzieckiem jest się małym i mniej się rozumie, bo małe dziecko nie jest takie mądre jak dorosły, ponieważ w swoim krótkim życiu niewiele doświadczyło.  Konwencja Praw dziecka jest próbą zwrócenia uwagi na konieczność poszanowania praw oraz potrzeb dzieci.

Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. nr 120, poz. 526) to jeden z kilku międzynarodowych dokumentów, który zawiera prawa i wolności dziecka. Dziecka jako przede wszystkim człowieka. Według tej Konwencji dziecko to osoba poniżej 18 roku życia, chyba że zgodnie z prawem wcześniej uzyska pełnoletność.

Dzieci posiadają szczególne prawa. Rozwój ich człowieczeństwa przebiega bowiem w szczególny sposób. Dziecko nie potrafi samo zadbać o siebie, nie potrafi samodzielnie kształcić swojej natury. Potrzebuje do tego rodziców, opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi. Dlatego naturalnymi "strażnikami" praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. Ale dziecko potrzebuje też specjalnego zabezpieczenia w prawie stanowionym. Dobre prawo stanowione może i powinno pomagać rodzicom i opiekunom w rozwoju dziecka.

Dla dzieci Konwencja jest gwarantem opieki i troski ze strony dorosłych, stanowi więc zbiór obowiązków dorosłych wobec dzieci. Prawa dziecka wydają się być prawami naturalnymi.  Ważne jest więc uczynienie z praw dziecka norm w świadomości społecznej, zgodnie z którymi funkcjonowałyby takie systemy społeczne istotne dla dzieci, jak rodzina czy szkoła.

 

Prawa dziecka:

• prawo do życia i rozwoju 

• prawo do posiadania stanu cywilnego 

• prawo do uzyskania obywatelstwa 

• prawo dziecka do rodziny; prawo poznania swego genetycznego pochodzenia, do wychowania przez rodziców naturalnych, 

• prawo do wolności religii lub przekonań 

• prawo do swobodnego wyrażania poglądów i poszanowania ich przez dorosłych 

• wolność od przemocy fizycznej lub psychiatrycznej, wyzysku, nadużyć seksualnych wobec okrucieństwa 

• wolność od bezpośredniego udziału w działaniach zbrojnych (do lat 15) 

• zakaz wykonywania kary śmierci lub stosowania kary dożywocia więziennego wobec dziecka 

 

Prawa socjalne:

• prawo do zabezpieczenia socjalnego 

• prawo do możliwie najwyższego poziomu ochrony zdrowia, 

• prawo do odpowiedniego standardu życia 

• prawo do wypoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy, 

 

Prawa kulturalne:

• prawo do nauki (nauka w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjalnej jest obowiązkowa i bezpłatna), 

• prawo do zmienności swych praw 

• prawo do korzystania z dóbr kultury, 

• prawo mniejszości etnicznych do znajomości swojej kultury, wyznania i praktyk religijnych 

 

Prawa polityczne:

• prawo do stowarzyszania się i gromadzenia w celach pokojowych 

• prawo wolności wypowiedzi, swobody poszukiwania i przekazywania informacji i idei wszelkiego rodzaju

 

Szanuj mnie, żebym szanowała innych

Wybaczaj, żebym umiała wybaczać

Słuchaj, żebym umiała słuchać

Nie bij, żebym nie biła

Nie poniżaj, żebym nie poniżała

Rozmawiaj ze mną, żebym umiała rozmawiać

Nie wyśmiewaj

Nie obrażaj

Nie lekceważ

Kochaj mnie, żebym umiała kochać

Uczę się życia od ciebie!!!

 

Pierwsza siedziba Przedszkola nr 3 mieściła się na ulicy św. Wojciecha. Od czerwca 1980 roku przedszkole zostało przeniesione do centrum miasta na ulicę Dąbrówki 13.
Przedszkole liczy 6 oddziałów:
Oddział I „Prosiaczki” 
Oddział II „Kubusie” 
Oddział III „Króliczki" 
Oddział IV "Kangurki” 
Oddział V "Tygryski”
Oddział VI " Pszczółki” 
Przedszkole posiada sześć sal. Całkowita powierzchnia placówki to 500 m2. Sale dzieci są przestronne, estetyczne, funkcjonalne, przytulne i bezpiecznie urządzone, wyposażone  w zabawki i pomoce dydaktyczne oraz sprzęt do zabaw i gier. Na zapleczu budynku znajduje się ogród z urządzonym placem zabaw dla dzieci. Ogród usytuowany jest z dala od ulicy, który jest ogrodzony i otoczony zielenią, zapewnia on dzieciom przyjazny oraz bezpieczny wypoczynek na świeżym powietrzu.

DZIEŃ PIECZONEGO ZIEMNIAKA – WYCIECZKA DO NADLEŚNICTWA GNIEZNO

 

Dzień pieczonego ziemniaka to wspaniała okazja do zabawy z ziemniakiem i jego degustacji. Zorganizowany został w październiku w Nadleśnictwie Gniezno. Podczas wspólnych zmagań sportowych, wesołych zabaw, pląsów i śpiewów dzieci poszerzyły wiedzę na temat historii ziemniaka, zajadały się pieczonymi ziemniakami, gzikiem i kiełbaskami. To była bardzo ciekawa lekcja przyrody. Humory i pogoda dopisała, więc i zabawa była znakomita!.  

 

WYCIECZKA DO OGRODU BOTANICZNEGO W POZNANIU

 

11 grudnia dzieci z grup: „Tygryski” oraz „Pszczółki udały się na zajęcia edukacyjne pt. Opowieści spod choinki do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu.

Okazało się, że wiele obyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia ma swoje źródło w przyrodzie (jemioła nad drzwiami, siano pod obrusem, ubieranie choinki, spożywanie karpia).

Symbole świąteczne odnaleźliśmy podczas zimowego spaceru. Przygotowaliśmy także świąteczną dekorację, inspirowaną naturą - wesołego renifera.

 

ZREZYGNUJ Z LIZAKA, KUP KARMĘ DLA PSIAKA” - zbiórka karmy dla psa i kota – wycieczka do Schroniska dla bezdomnych zwierząt

Coroczna zbiórka karmy dla psa i kota spotkała się z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony dzieci i rodziców. Zebrane dary, które dzieci systematycznie przynosiły do naszego przedszkola w postaci koców, misek, suchej karmy zostały osobiście przekazane przez przedszkolaki (dzieci 5 letnie) do schroniska.

  

 

ŚWIĘTO MISIA

25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci i niezastąpiona przytulanka przy zasypianiu – Pluszowy Miś . Ten wyjątkowy dzień już po raz piąty obchodzony przez nasze przedszkole, zaprasza do wspólnej zabawy gnieźnieńskie przedszkola oraz dzieci ze szkoły muzycznej. Tym razem hasłem przewodnim był Koncert dla misia. Dzieci z grup starszych prezentowały piosenki, układy taneczne, a tym samym angażowały przybyłą publiczność do wspólnego świętowania.

Dzień Pluszowego misia był okazją do przeprowadzenia w grupach przedszkolnych zajęć na temat: Miś mój mały przyjaciel. Dzieci poznały historię powstania pluszowego misia i zapoznały się z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi.

 

„POMAGAMY ZWIERZĘTOM LEŚNYM”- zbiórka karmy dla zwierząt leśnych

Kolejny rok nasze przedszkole włączyło się w akcję „Pomagamy zwierzętom leśnym” - zbiórka karmy dla zwierzyny leśnej mająca na celu niesienie pomocy i dokarmianie zwierzyny leśnej w okresie zimy. Uczestnikami akcji były dzieci z przedszkoli i szkół miasta Gniezna. Miejscem spotkania była leśniczówka- wiata edukacyjna „Gajówka”.

Dnia 8.02.2018 r. dzieci z grupy starszych jako reprezentanci naszego przedszkola udali się na spotkanie z panem leśniczym pracownikiem Nadleśnictwa Gniezno, gdzie przekazały zebraną karmę dla zwierzyny leśnej (suchy chleb, warzywa, ziarno). Przedszkolaki uczestniczyły w pogadance na temat zebranej karmy i życia zwierzyny leśnej w czasie zimy, w zabawach integracyjnych przy ognisku oraz spacerowały leśną ścieżką wyznaczoną przez pracowników lasu.

WIEDZĄ O TYM PRZEDSZKOLAKI, ZIMĄ TRZEBA DBAĆ O PTAKI - zakładanie karmników w ogrodzie przedszkolnym, dokarmianie ptaków w okresie zimy, uzupełnianie zapasów.

Z pomocą rodziców dzieci z grup starszych przygotowały w ogródku przedszkolnym ptasią stołówkę”. Dzieciom sprawiło to ogromną radość, zwłaszcza kiedy mogły wrzucić do karmników mieszankę ziaren. Dzięki naszemu dokarmianiu, ptaki przetrwały zimę, a wiosną w podziękowaniu nam „śpiewały”.

 

EKOLIADA – turniej ekologiczny dla przedszkoli

Dnia 06.03.2018 r. Dzieci z grupy „Pszczółki” uczestniczyły w konkursie ekologicznym „EKOLIADA 2018”. Organizatorem było Przedszkole Nr 2 „Źródełko”. Celem konkursu było propagowanie zachowań proekologicznych. Konkurs rozpoczął się przedstawieniem, które wprowadziło dzieci w tematykę zadań. Zadania stawiane dzieciom do wykonania były zgodne z podstawą programową. Dzieci poradziły sobie świetnie, w nagrodę otrzymały upominki i dyplomy.

Sprawozdanie z realizacji obszaru: „Odpady i śmieci”

W związku z przystąpieniem  naszej placówki do programu  Zielonej Flagi udało się nam zrealizować następujące działania w dwóch obszarach: śmieci i odpady, oraz bioróżnorodność

Temat : Śmieci i odpady

Osiągnięte cele edukacyjne w tym zakresie:

– kształtowanie postaw proekologicznych, wykorzystywanie surowców wtórnych, wskazywanie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów.  

- stworzenie sytuacji sprzyjających uświadomienia dzieciom konieczności segregacji śmieci   

– włączenie Rodziców w kształtowanie postaw proekologicznych   

– kształtowanie umiejętności dzielenia odpadów na: papierowe, plastikowe.  

– rozpoznawanie oznakowań „przyjazne środowisku”, rozróżnianie opakowań jednorazowych od wielokrotnego użytku.   

– rozwinięcie świadomości ekologicznej.

 

Prezentacja multimedialna

 

  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
  • wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
  • wdrożenie do segregowania śmieci,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
  • zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów, rozróżnianie szkła, papieru, metalu i   plastiku,
  • uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania śmieci,
  • wskazywanie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów,
  • utrwalenie znajomości kolorów,
  • rozwijanie umiejętności współpracy na rzecz dobra ogółu.

 

Wycieczka na wysypisko śmieci

W ramach działań ekologicznych dzieci z grupy Kubusie i Króliczki wzięły udział w wycieczce do Lulkowa – Wysypiska Odpadów Komunalnych w Gnieźnie. Po dotarciu na miejsce, wszyscy zostaliśmy serdecznie przywitani. Pracownik wysypiska pokazał dzieciom wagę, która przy wjeździe waży dostarczone śmieci. W dalszej części wycieczki dzieci zobaczyły miejsce, gdzie wysypywane są śmieci, oddzielane od nich odpady organiczne – obierki po warzywach, owocach, zgniłe rośliny itp. Kolejnym etapem wycieczki po zakładzie, było miejsce gdzie magnes oddziela śmieci metalowe od pozostałych śmieci, w innym miejscu już ręcznie segregowane są plastiki, papiery i szkła. Dzieci mogły zobaczyć także maszynę, która prasuje butelki plastikowe, stos opakowań szklanych i całą “górę” śmieci , które nie podlegają segregacji. Wycieczka na wysypisko była dla dzieci ciekawą lekcja na temat segregacji odpadów.

 Konkurs plastyczny o ekologii

Konkurs plastyczny o ekologii  zorganizowany dla dzieci z  wszystkich grup. Dla wszystkich uczestników przygotowałyśmy słodki poczęstunek oraz nagrody. Dzieci były bardzo zadowolone z otrzymanych nagród, podziwiały wykonane prace  i częstowały się słodkościami i sokami. Było wiele radości i uśmiechu.

Przygotowanie koszy i ich oznaczeń

Podczas zajęć dzieci zdobyły informację na temat:

  • segregacji odpadów obowiązujących w naszym mieście, wiemy jak poprawnie je segregować, by w pojemnikach znalazły się te odpady, które powinny  
  •  skutków zanieczyszczenia środowiska dla naszego zdrowia i życia
  •  w jaki sposób ograniczyć wytwarzanie odpadów
  • co oznaczają symbole na opakowaniach  

W trakcie zajęć dzieci poznały także recykling.

Wycieczka do sklepu

Torebka służy nam niecałe pół godziny, czyli w drodze powrotnej ze sklepu do domu, po czym zostaje wyrzucona. Tony niepotrzebnych foliówek zaraz po zużyciu stają się ogromnym ekologicznym problemem. Wystarczy uświadomić sobie, że jedna „foliówka” powstaje w przeciągu kilku sekund, a rozkłada się nawet kilkaset lat! W procesie jej produkcji zużywa się duże ilości ropy i emituje do środowiska trujące tlenki węgla. Wiele z wyrzucanych torebek trafia do oceanów. Tam stają się pułapką dla ryb i ptaków, żółwie morskie połykają je myląc z meduzami.

Przedstawienie ekologiczne

W naszym przedszkolu obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi. Program artystyczny przygotowały dzieci z grupy „Kubusie”. W programie znalazły się piosenki, wiersze i tańce o tematyce związanej z ochroną środowiska. Na zakończenie odbył się konkurs wiedzy ekologicznej. Dzieci z każdej grupy odpowiadały na pytania, wykazały się znajomością tematyki.

Zbiórka makulatury

Od września do końca maja, w naszym przedszkolu przeprowadzona została zbiórka makulatury. Jej celem było zachęcenie dzieci i rodziców do selektywnego zbierania surowców wtórnych oraz dbanie o środowisko naturalne Na pochwałę zasługuje postawa wielu rodziców, którzy aktywnie włączyli się w akcję, wspomagali najmłodszych i przynosili do przedszkola ciężkie paczki makulatury.

Sprzątanie świata

Wraz z nadejściem wiosny postanowiliśmy przeprowadzić w najbliższej okolicy generalne porządki. Zaopatrzeni w rękawiczki, worki oraz pełni zapału wyruszyliśmy na sprzątanie. Wszyscy solidnie pracowali. Żaden śmieć się nie uchował. Śmieci zostały posegregowane, a następnie wyrzucone do odpowiednich pojemników.

Pokaz mody ekologicznej

Dzieci z wszystkich grup przygotowywali się do pokazu mody kilka tygodni wcześniej.  Do wykonanie stroju z odpadów. W tym zbieraliśmy worki, nakrętki, makulaturę, puszki, płyty CD i różnego rodzaju śmieci. Nikt z nas nie przypuszczał, że powstaną z nich tak fantastyczne stroje, a odpady zyskają „drugie życie”. Projektanci wykazali się nielada fantazją.

Zbiórka nakrętek

Dzieci z wszystkich włączyły się do akcji zbierania nakrętek od butelek, aby pomóc niepełnosprawnemu chłopcu na zakup nowego wózka inwalidzkiego. 

Palenie Marzanny – śmiercichy - wycieczka do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego. Powitanie wiosny, szukanie charakterystycznych oznak.

W środę 21 marca dzieci z grupy ,,Pszczółki" i Tygryski" pożegnały zimę w Wielkopolskim Parku Etnograficznym w Dziekanowicach. Każda grupa przygotowała swoją Marzannę z przygotowanych przez organizatorów materiałów. Szczególną atrakcją była marzanna ośmiometrowa! Korowód dzieci z marzannami rozpoczął swoją wędrówkę poza granice wsi, gdzie wszystkie kukły zostały spalone. Na każdego uczestnika imprezy czekał gorący poczęstunek. Dzieci bardzo miło wspominały wycieczkę i pełne wrażeń wróciły do przedszkola.

Parapetowe ogródki - zakładamy hodowlę roślin w przedszkolu

Już od pierwszych dni marca całe przedszkole przygotowywało się na przyjście wiosny. W naszych salach robiło się coraz bardziej radośnie i kolorowo, a w kącikach przyrody pojawiły się pierwsze wiosenne kwiaty. W każdej z grup założony został kącik hodowli roślin. Przedszkolaki samodzielnie wsypywały ziemię do doniczek, siały nasiona (m.in. rzeżucha, owies, groszek, fasola), rozsadzały kwiaty cebulkowe tj. hiacynty. Dzieci poznały etapy rozwoju kwiatów, i to czego rośliny potrzebują do rozwoju. Przedszkolaki pamiętają również o tym by sprawdzać wilgotność ziemi w doniczkach i w razie potrzeby samodzielnie podlać swoje rośliny.

ZIELONY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU - Powitanie wiosny

 

Wiosna to najpiękniejsza pora roku i wszyscy czekamy na nią z niecierpliwością. W dniu 21 marca wszystkie przedszkolaki zebrały się w jednej sali przedszkolnej, żeby wspólnie powitać wiosnę. W tym roku grupa „Pszczółki II” przygotowała dla nas przedstawienie pt.: „Witaj wiosenko, zielona panienko”. Uroczystego wiosennego nastroju dodawały stroje dzieci – w tym dniu dominującą barwą wśród przedszkolaków był kolor zielony. Po przedstawieniu wszyscy wyruszyliśmy barwnym pochodem ze słomianymi kukłami Marzanny do przedszkolnego ogródka. Głośnymi okrzykami i wesołą zabawą przedszkolaki pożegnały zimę i powitały długo oczekiwaną wiosnę. Na koniec nastąpiło uroczyste spalenie Marzanny.

BRĄZOWY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU – Światowy Dzień Ziemi

Dnia 25 kwietnia obchodziliśmy w naszym przedszkolu Światowy Dzień Ziemi. Program artystyczny pt. „Ziemia naszym domen” przygotowały dzieci z grupy „Kubusie”. W programie znalazły się piosenki, wiersze i tańce o tematyce związanej z ochroną środowiska. Kolorem przewodnim tego dnia był kolor brązowy. Na zakończenie odbył się konkurs wiedzy ekologicznej. Dzieci z każdej grupy odpowiadały na pytania, wykazały się znajomością tematyki.

 

Wycieczka do Ogrodu Botanicznego

10 maja dzieci z grup: „Tygryski” oraz „Pszczółki” udały się już po raz drugi na zajęcia edukacyjne pt. „Zwierzęta w ogrodzie – na drzewie, pod ziemią i w wodzie”” do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu. Dzieci miały możliwość uczestniczenia w zajęciach plastycznych i zajęciach terenowych. Miały okazję zwiedzić każdy zakątek Ogrodu, który ma swoich  mieszkańców. Spotkaliśmy ich nad stawem, pod głazem i w pozornie martwym drewnie.  Młodzi przyrodnicy wyruszyli na poszukiwania. Niezapomnianych emocji dostarczyła im obserwacja zwierząt przez lornetki i lupy. Następnie z naturalnych materiałów dzieci przygotowały jednego z mieszkańców Ogrodu - wiewiórkę.

ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY” - prezentacja multimedialna, wykonanie plakatów

Łąka to specyficzne środowisko, w którym zachodzą złożone procesy i zależności. Wiosną, życie na łące tętni najintensywniej, a dzieci posiadają już duży zasób informacji na ten temat. Prezentacja multimedialna pt. „Łąka i jej mieszkańcy” miała na celu uporządkować wiedzę dzieci.

„Co się chowa w toni jeziora” - wycieczka nad jezioro

Dnia 04.06.2018 r. Wybraliśmy się z dziećmi nad jezioro “JELONEK” popularnie zwane Wenecją. W Gnieźnie mamy kilka jezior, które stanowią miejsce dla obserwacji przyrodniczych dla naszych przedszkolaków. Nad jeziorem Jelonek dzieci obserwowały rośliny, które rosną na łąkach i nad wodą. Porównywały różne ekosystemy wodne. Wskazywały różnicę między jeziorem a morzem. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki dotyczące mieszkańców jeziora i przybrzeżnych zarośli. Dzieci rozmawiały na temat właściwych zachowań ludzi w otoczeniu przyrody. Wspólnie wykonały prace plastyczne przedstawiające jezioro i jego mieszkańców.

 

 

„Leśne przygody przedszkolaków”- quiz wiedzy ekologicznej

Dzieci wzięły udział w quizie wiedzy ekologicznej w ramach realizowanego programu Eko Szkoły.. Dzieci miały rozwiązać postawione zadania do wykonania: sprawdzić swoje wiadomości dotyczące wiedzy przyrodniczo – ekologicznej; rozpoznać odgłosy przyrody ;rozróżnić liście, rozpoznać je po kształcie i nazywać oraz rozwiązać zagadki słuchowe.

 

Audyt początkowy

Audyt końcowy

PREZENTACJA PT. „WODA CUDEM PLANETY ZIEMI”

Zaraz po przeprowadzeniu audytu początkowego, gdy okazało się, że słabym punktem naszych działań ekologicznych jest woda i odpady przystąpiliśmy do pracy. W styczniu opracowaliśmy plan działań dla obszarów „Woda i „Odpady”. Jednym z pierwszych punktów w naszym planie działań była prezentacja, którą dzieci obejrzały zaraz po feriach zimowych.

 

Oto krótka fotorelacja.

 

PRZYGOTOWANIE MIERNIKÓW ZUŻYCIA WODY

W obszarze „Woda” ważnym działaniem było przygotowanie mierników zużycia wody w gospodarstwach domowych. Uczestniczyć w tych działaniach mają rodzice wraz z dziećmi. Na zebraniu z rodzicami przedstawiliśmy na czym ma polegać znaczenie zużycia wody. Rodzice otrzymali „butelki – mierniki”. W miesiącu czerwcu nastąpi zwrot i omówienie dziecięcych  odczytów.

 

„KTO POTRZEBUJE WODY DO ŻYCIA?” - praca plastyczna

Dzieci po feriach zimowych wróciły do przedszkola i zaraz zabrały się do pracy. Przedszkolacy obejrzały prezentację multimedialną „Woda cudem planety Ziemi”. Dzieci posiadały już wiedzę na temat wody, więc po utrwaleniu i usystematyzowaniu wiadomości bez trudu odpowiedziały na pytanie „Kto potrzebuje wody do życia?” Rezultatem była praca plastyczna. W kroplach wody wyraziły swoją wiedzę na temat znaczenia wody dla życia na Ziemi. Prace były ciekawe i spotkały się z dużym zainteresowaniem rodziców.

 

WYCIECZKA DO PRZEDSIĘBIORSTWA WODNO KANALIZACYJNEGO W GNIEŹNIE

Żeby dzieci już od małego wdrażać do oczyszczania wody muszą wiedzieć skąd woda bierze się w naszych kranach umówiliśmy się na wycieczkę do przedsiębiorstwa Wodno-Kanalizacyjnego, aby zobaczyć skąd w Gnieźnie mamy wodę. Stacja uzdatniania wody mieści się w Gnieźnie nad jeziorem „Winiary”. Dzieci już wiedzą, że wody nie pobiera się z jeziora tylko ze studni, które są rozmieszczone wzdłuż jeziora.  Poznały cykl oczyszczania wody, jej natleniania. Z zainteresowaniem obserwowały komputery, które pozwalają rozprowadzić wodę dla wszystkich mieszkańców miasta. Po stacji uzdatniania wody oprowadzała nas sympatyczna pani Jola.

Po powrocie do przedszkola podzieliliśmy się wiedzą z wycieczki i przystąpiliśmy do następnego punktu naszego planu. Wspólnie z dziećmi zaprojektowaliśmy pracę plastyczną w grupach pt. „Droga wody do mojego kranu”. Dzieci dzieliły się pracą, każdy mógł wykonać to co najlepiej potrafi. Plakaty wzbudziły zainteresowanie kolegów z młodszych grup. Starszacy z przejęciem tłumaczyli co przedstawia ich praca.

 

WYCIECZKA DO ZAKŁADU ZAGOSPODAROWANIA ODPADAMI W LULKOWIE

 

 

Dnia 09.03.17 r. dzieci z grupy „Tygryski” i „Pszczółki I” wybrały się na wycieczkę do Zakładu Zagospodarowania Odpadami w Lulkowie – nowoczesny, zmodernizowany zakład utworzony i sfinansowany w wyniku Porozumienia Międzygminnego oraz wielomilionowej dotacji ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa. W ramach bardzo dobrej współpracy z dyrekcją Spółki Urbis przewodnik, pokazał dzieciom jak przebiega segregacja odpadów i jakim procesom podlegają odpady, które trafiają do Zakładu w Lulkowie.

 

Dzieci przebyły ścieżkę edukacyjną zwiedzając teren zakładu, a w szczególności procesy sortowania. W trakcie tej wizyty przedszkolaki miały możliwość zapoznania się z zasadami zagospodarowania odpadów komunalnych poprzez procesy odzysku i unieszkodliwienia w świetle obecnie obowiązujących przepisów ze szczególnym uwzględnieniem zasad segregacji odpadów powstających w gospodarstwach domowych mających ogromny wpływ na skuteczność stosowanych metod.

 
 

ŚWIATOWY DZIEŃ WODY

 

„Zimna woda siły doda,

jest do picia i do mycia,

do żeglowania, do pływania,

podlewania i pluskania”

 

 

Dnia 22 marca obchodziliśmy w naszym przedszkolu Światowy Dzień Wody. Był to jeden z punktów realizowanego projektu „Woda” w drodze do uzyskania certyfikatu „Zielonej Flagi”. Dzieci już od dłuższego czasu przygotowywały się do uroczystego przemarszu ulicami miasta. Na zajęciach wykonały kropelki wody i nauczyły się piosenek o wodzie. W środę z balonami, kropelkami wody, transparentami, przy dźwiękach muzyki, w uroczystym korowodzie przeszliśmy ulicami naszego miasta.

Oto krótka fotorelacja!!!

 

 
 

Dnia 20 kwietnia dzieci z grupy ,,Pszczółki” i ,,Tygryski” zaprosiły swoich młodszych  kolegów na przedstawienie pt. ,,Chrońmy przyrodę”, którego treść miała na celu przybliżenie dzieciom idei obchodów Dnia Ziemi. Przybliżyła też dzieciom potrzebę dbania o czystość środowiska naturalnego. Po przedstawieniu wszystkie przedszkolaki złożyły przysięgę Przyjaciela Przyrody. Ten dzień pełen był radości, ale także pomógł dostrzec dzieciom ,że też mogą być odpowiedzialne za otaczającą nas przyrodę.

HAPPENING EKOLOGICZNY

Dnia 21 kwietnia  Przedszkole nr 15 zaprosiło dzieci z grupy ,,Pszczółki” na wspólne obchody Dnia Ziemi. Dzieci obejrzały przedstawienie o tematyce ekologicznej. Po przedstawieniu wszystkie przedszkolaki uczestniczyły w konkursach i zabawach. Przedszkola uczestniczące w Happeningu przygotowały hasła ekologiczne. Dzieci z naszego przedszkola przygotowały hasło ,,Czysta woda zdrowia doda” oraz zaprezentowały taniec do piosenki ,,Moja Planeta”. Następnie odbył się przemarsz ulicami Gniezna i propagowanie haseł ekologicznych.

{gallery}20162017/dziemi{/gallery}

 

WIOSNA DOOKOŁA - ZABAWY Z ZAKRĘTKAMI

Przedszkolaki w naszym przedszkolu zbierają zakrętki na zakup sprzętu rehabilitacyjnego dla niepełnosprawnego chłopca. Poprzez uczestnictwo w tego typu przedsięwzięciach dzieci uczą się okazywania pomocy innym, a także przyczyniają się do ochrony środowiska poprzez segregowanie odpadów.

 

Zebrane zakrętki wykorzystaliśmy również do wielu interesujących zabaw - dydaktycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych. Przedszkolaki również podczas zajęć matematycznych przeliczały, segregowały (według koloru, wielkości, grubości) i utrwalały pojęcia matematyczne. Największy zachwyt i emocje wzbudziła zabawa plastyczna „Wiosenna łąka”, która wyzwoliła w dzieciach inwencję twórczą, kreatywność i wyobraźnię. Dzieci układały ciekawe i barwne kompozycje. To działanie pozwoliło także na zainteresowanie dzieci problemem segregowania śmieci i wykorzystania odpadów do wspaniałej zabawy.

INSTRUMENTY  MUZYCZNE Z ODPADÓW

Nie od dziś wiadomo jak wielki wpływ na rozwój naszego dziecka, już od poczęcia ma muzyka. Nie tylko koi nadpobudliwość, ale również kształci jego przyszły gust, nie tylko muzyczny, uwrażliwia i jest źródłem świetnej zabawy. Nasze przedszkolaki poznają różne typy instrumentów i dowiadują się, jakie dźwięki wydaje każdy z nich.

Tradycją naszego przedszkola stało się wykonywanie instrumentów muzycznych z dostępnych odpadów. Pobudzając wyobraźnię techniczną i muzyczną dzieci tworzyły dźwięczne grzechotki, wykorzystując metalowe puszki oraz plastikowe butelki, pudełka, zakrętki. Dzieci w twórczy sposób ozdabiały kolorowym papierem, taśmą własnoręcznie wykonane instrumenty. Radość była tym większa, że na wszystkich instrumentach udało się zagrać.

 

Przeprowadzone zajęcia pomogły także zrozumieć dzieciom jak duże znaczenie ma recykling i konieczność ograniczenia ilości produkowanych odpadów.

SEGREGUJEMY ŚMIECI

 

Chociaż nasze przedszkolaki już wiedzą jak odpowiednio segregować śmieci, raz jeszcze zostały zorganizowane zajęcia dydaktyczne w grupach. Dzieci mogły poprzez własne działanie samodzielnie posegregować odpady do odpowiednich pojemników. Działania te wzbudzają w dzieciach właściwą postawę proekologiczną oraz uświadamiają, że wspólnie z rodziną mogą dbać o przyrodę. Dzięki segregacji odpadów na wysypiska trafia mniej śmieci, a te które można poddać recyklingowi zostają powtórnie przetworzone.

 SPRZĄTANIE ŚWIATA

 

 



Ziemia to nasz wspólny dom.

Dom wszystkich ludzi.

Dbajmy więc o nią wszyscy.

Niech trwa jak najdłużej.

Niech nadal będzie od lasów zielona,

Niebieska od mórz i jezior,

złota od piasku zbóż na polach.

Kolorami tęczy niech błyszczą kwiaty na łąkach.

 

 

 

Kształtowanie postaw proekologicznych jest jednym z ważniejszych celów edukacji przedszkolnej. Dzieci już od najmłodszych lat uczą się pozytywnego stosunku do przyrody – jej ochrony teraz i w przyszłości. Coroczna akcja Sprzątania Świata jest świetną okazją, aby uświadomić dzieciom jak wiele dobrego człowiek może zrobić dla środowiska poprzez właściwe zachowanie. Tradycyjnie w naszym przedszkolu wszystkie dzieci rozpoczęły przygotowania do wielkiego sprzątania.

Chcieliśmy podarować Ziemi, z okazji jej święta, coś od małych ludzi – porządek. W tym dniu naszym celem był pobliski park. Uwielbiamy tam chodzić na spacery, szczególnie gdy jest tam czysto. Z doświadczenia wiedzieliśmy, że niestety w naszym parku miejskim tak nie jest, dlatego zaopatrzyliśmy się w rękawiczki i worki na śmieci. Już na jego obrzeżach okazało się, że mamy bardzo dużo pracy. Mieliśmy pełne worki butelek, pustych opakowań po chipsach, papierosach, gazet i innych rzeczach, które niestety świadczyły o obecności człowieka. Im głębiej wchodziliśmy do parku okazywało się, że śmieci jest więcej. Przedszkolaki wykonali wspaniałą robotę , a przy tym świetnie się bawili.

 

Dzięki temu okolica, w której mieszkamy będzie piękniejsza, a dzieci gdy dorosną nadal będą miały na uwadze to co dla człowieka najdroższe – zdrowe środowisko naturalne.

{gallery}20162017/clean{/gallery}

 

WIELKIE SPRZĄTANIE NA LEŚNEJ POLANIE

 

Dnia 30.05 w naszym przedszkolu gościliśmy aktorów ze STUDIA HERBI z przedstawianiem „Wielkie sprzątanie na leśnej polanie”. Główny bohater przedstawienia Dyzio nie szanował przyrody. Leśna wróżka w sposób zabawny i humorystyczny starała się zmienić jego postępowanie. Dyzio z pomocą dzieci zbierał makulaturę, dbał o czystość wody w jeziorze i segregował śmieci. Wielkie sprzątanie na leśnej polanie utrwaliło w naszych przedszkolakach szacunek do otaczającej przyrody, zrozumienie konieczności zbierania i segregowania śmieci, dbania o czystość wód. Dzieci z wielką uwagą oglądały przedstawienie i bardzo spontanicznie reagowały na oglądany występ. Spektakl dostarczył dzieciom wielu niezapomnianych wrażeń.

Dzieci brawami nagrodziły występy aktorów.

 

 

Zajęcia o tematyce ekologicznej realizowane są w naszym przedszkolu od wielu lat we wszystkich grupach wiekowych. W związku z uczestnictwem przedszkola w akcji „Zielona Flaga” opracowano harmonogram działań proekologicznych. Dzieci ze wszystkich grup zebrały się w swoich salach i wspólnie projektowały plakaty na temat ochrony środowiska. Przedszkolaki z zapałem przystąpiły do pracy.  Wspólne rysowanie oraz redagowanie haseł usystematyzowało ich przyrodniczą wiedzę, jak chronić Ziemię przed zanieczyszczeniem. Co robić, by nasza planeta lśniła czystością, bo „Segregować śmieci – mogą nawet dzieci.” Prace plastyczne przez kilka dni ozdobiły przedszkolne korytarze. Zarówno rodzice, dziadkowie oraz dzieci mogły podziwiać pomysłowość i kreatywność swoich kolegów. Mile nas zaskoczyła każda praca, kreatywność dzieci i Pań. Wszystkie przedszkolaki zostały obdarowane odznakami za prawidłowe segregowanie i za udział w zajęciach.

 

Nasze przedszkole w tym roku szkolnym ubiegało się o certyfikat Zielonej Flagi. Jednym z punktów w planie działań był konkurs dla dzieci i rodziców pt. „EKOKUKIEŁKA”. Aby, wziąć udział w konkursie należało przygotować kukiełkę przedstawiającą dowolną postać wykonaną z surowców wtórnych (resztki tkanin, włóczek, drucików, plastik, drewno, itp.).  Konkurs miał pokazać dzieciom, że wiele odpadów nie musi trafiać na wysypiska, lecz możemy je wykorzystać wykonując z nich ciekawe i pomysłowe rzeczy.  Do udziału w konkursie zgłosiło się 9 rodziców, którzy wykonali wraz z dziećmi niesamowite kukiełki. Uczestnicy konkursu wykazali się niezwykłą kreatywnością. Wszystkie kukiełki zostały wyeksponowane na korytarzu, gdzie inni mogli je podziwiać. Spośród zgłoszonych prac zostały wyłonione 3 miejsca, które zostały nagrodzone. Natomiast reszta uczestników otrzymała pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki.

 

 

 {gallery}20162017/ekokukla{/gallery}

EKO MODNA WIOSNA

 

 

Dnia 13 czerwca wszystkie dzieci z naszego przedszkola prezentowały w marszu „EKO Modną Wiosnę”. Dzieci ubrane w EKO ubiory, wiosenne kolory, w kapeluszach, okularach, z balonami, pomponami i innymi rekwizytami udały się na Rynek, gdzie zaprezentowały występ artystyczny. Po występach przespacerowały się ulicami, wzbudzając podziw gnieźnian. Radosne i wesołe wróciły do przedszkola.

Rodzicom serdecznie dziękujemy za przygotowanie strojów dzieciom.

{gallery}20162017/ekomoda{/gallery}

 

 

ZDOBYLIŚMY „ZIELONĄ FLAGĘ"

Po całorocznych staraniach z wielką radością OGŁASZAMY, iż nasze przedszkole po raz pierwszy zdobyło II stopień Międzynarodowego Certyfikatu Szkoły dla Ekorozwoju - ZIELONĄ FLAGĘ, potwierdzający najwyższą jakość działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nasza placówka dołączyła do sieci najbardziej zaangażowanych w działania ekologiczne i prozdrowotne szkół na całym świecie.

Eko-Szkoły to międzynarodowy program realizowany w Polsce przez Fundację dla Edukacji Ekologicznej.

Zielona Flaga jest tytułem, które nadawane jest szkołom, przedszkolom na całym świecie w ramach Programu Eco – Schools. Program Eco-Schools realizowany jest od 1994 roku, jak na razie uczestniczy w nim ok. 15000 szkół w 43 krajów Europy a także Afryki, Ameryki Płd., Azji i Oceanii. Do tej pory prawie 4500 szkół uzyskało wyróżnienie – Zieloną Flagę.

Rolę koordynatora krajowego na Polskę pełni Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, która jest jako jedyna uprawniona do nadawania certyfikatu Zielonej Flagi. Nad jakością realizacji Programu w Polsce oraz oceną przedszkolnych i szkolnych aplikacji o certyfikat Zielonej Flagi, czuwa Kapituła Programu Szkoły dla Ekorozwoju, w skład której wchodzą m.in. przedstawiciele Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Środowiska czy firm zaangażowanych w promowanie zrównoważonego rozwoju. Certyfikaty są przyznawane szkołom, przedszkolom na rok szkolny i mają zachęcać do ciągłego doskonalenia i rozwoju inicjatyw ekologicznych w szkołach i odnawiania certyfikatu.Kryteria do nadania certyfikatu są bardzo wysokie, dlatego też nie jest on przyznawany wszystkim placówkom, które się o niego ubiegają.

Program ten angażuje młodych ludzi w ochronę środowiska naturalnego. Wszystko zaczyna się w przedszkolu, następnie obejmuje szkołę i ostatecznie sprzyja pozytywnym zmianom w całej społeczności. Dzięki programowi Eko-Szkoły młodzi ludzie doświadczają pozytywnego wpływu swoich działań. Mają możliwość wyrażenia swojego stanowiska w sposobie zarządzania środowiskowego swoich szkół.

Zwieńczeniem tych działań jest certyfikacja i prestiż, który towarzyszy przyznaniu Zielonej Flagi. Program Eko-Szkoły to idealny sposób, by szkoły podjęły działania ku poprawie środowiska naturalnego zarówno w szkole, jak i społeczności lokalnej. Działania te mają jednocześnie pozytywny wpływ na życie młodych ludzi, ich rodzin, personel szkolny i władze lokalne.

Pragniemy podziękować wszystkim naszym Kochanym Dzieciom, Rodzicom oraz Instytucjom Lokalnym za zaangażowanie w działania podejmowane w naszej placówce. Bez Waszej pomocy niemożliwe byłoby uzyskanie tak prestiżowego wyróżnienia.

 

W lutym 2018  w naszym przedszkolu został  utworzony Komitet do działań w celu uzyskania po raz drugi Certyfikatu Zielona Flaga.
Do Komitetu należą: dzieci, rodzice i personel przedszkola.
Patronat nad wszystkimi działaniami objęły Panie: (Magdalena Suplicka i Anna Smelkowska)
Wszystkie działania związane z ubieganiem się o Certyfikat są zintegrowane z planem nauczania Przedszkola.

W lutym 2018 roku przeprowadziliśmy wśród dzieci i personelu przedszkola audyt ekologiczny.

Pytań było aż 59  w 6 kategoriach: Żywność, Odpady, Bioróżnorodność, Energia, Woda, Transport.
Po zapoznaniu się z wynikami audytu Eko-komitet  składający się z dzieci z naszego przedszkola, grona pedagogicznego, obsługi przedszkola oraz przedstawicieli Rady Rodziców postanowił, że tematami  przewodnimi, na których  należy się skupić to: OBSZAR „ODPADY” I  OBSZAR „BIORÓŻNORODNOŚĆ”.

Opracowaliśmy plan działań i systematycznie realizujemy  jego założenia.
Konstruowane przez nas wszystkie plany pracy dydaktyczno-wychowawczej  zawierają wiele działań proekologicznych, poszerzających świadomość ekologiczną dzieci.