Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi ,,Kontrakt grupowy” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady
• pochwała wobec grupy,
• pochwała indywidualna,
• pochwała przed rodzicami,
• atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
• darzenie dziecko szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności,
• dostęp do atrakcyjnej zabawki,
Nagradzamy za:
• stosowanie ustalonych umów i zasad,
• wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
• wypełnienie podjętych obowiązków,
• bezinteresowną pomoc innym,
• stosowanie zasad ochrony przyrody,
• aktywny udział w pracach grupy.
Po ustaleniu norm postępowania powinniśmy także ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
Formy karania za niestosowanie się do ustalonych wspólnie zasad
• zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
• upomnienie słowne ( przypomnienie obowiązujących zasad ),
• rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji ),
• wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka,
• odsunięcie na krótki czas od zabawy,
• poinformowanie rodziców o przewinieniu.
Kary stosujemy za:
• nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
• stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
• zachowania agresywne,
• niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
• celowe nie wywiązanie się z podjętych obowiązków.