Tygryski

W tym tygodniu będziemy mówić o roli, jaką odgrywają w naszym życiu książki. Zapoznamy się z zawodami związanymi z ich powstawaniem: pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz.

 

Spróbujcie założyć w swoim domu kącik książki. Przejrzyjcie jakie książki już macie, pomyślcie jakie chcielibyście mieć. Zwróćcie uwagę na ilustracje. Porozmawiajcie z rodzicami na temat którejś z nich. Zapytajcie rodziców jakie książki lubili gdy byli dziećmi?

1.   Wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.

Bajka o zmęczonej książce z bajkami

Była raz sobie baaardzo zmęczona książka z bajkami.  Najchętniej wsunęłaby się pod kołderkę i zasnęła twardym, zdrowym snem aż do rana, ale dzieci nie miały jeszcze ochoty na sen i żądały, by książka nadal je zabawiała.

— Pokaż nam smoka, który zieje ogniem po same chmury! Chcemy śpiącą królewnę i całą armię krasnoludków, i morze z piratami, i Babę Jagę w chatce na kurzej łapce! – wołały jedno przez drugie i na wyścigi przewracały kartki, gniotąc je, a nawet rozdzierając.

Wszyscy bohaterowie książki ziewali już tak mocno, że ledwie patrzyli na oczy, więc bajki wcale nie toczyły się tak, jak powinny.

Baba Jaga wleciała na drzewo i nabiła sobie guza. Rozpłakała się straszliwie i zbudziła śpiącą królewnę, jeszcze zanim dotarł do niej królewicz. Zmęczone krasnoludki zaryglowały w swojej chatce drzwi, zaciągnęły zasłonki i tyle je widziano.  A sennemu smokowi w czasie ziewania wpadła do paszczy równie śpiąca, a do tego mokra złota rybka i nie było mowy o jakimkolwiek zianiu ogniem.

— Dziwne te bajki  – odezwał się najstarszy z chłopców – Nigdy takich nie czytałem.

— Ani ja – potwierdziła jego młodsza siostra. – Może powinniśmy im trochę podokuczać, żeby przyszły do siebie?

Tego było książce za wiele. Zamknęła się z hukiem, wyrwała z rąk małych dręczycieli i wyfrunęła przez otwarte okno.

Chwilę szybowała pod ciemnymi niebem, w końcu wypatrzyła niewielką ulicę, po której wolno toczyło się małe auto. Ostatkiem sił opadła na jego dach.

Kierowca auta naturalnie usłyszał, że coś wylądowało mu nad głową, zjechał więc do krawężnika i wysiadł zobaczyć co się dzieje.

— Książki spadają z nieba zamiast gwiazd? – zdziwił się w pierwszej chwili i nawet zadarł do góry głowę, żeby sprawdzić, czy na jednej się skończy.

Niczego tam więcej nie dostrzegł, za to od razu zauważył, że książka z dachu musiała ostatnio sporo przejść.  Miała pogiętą okładkę, kilka stron było przedartych na pół i wisiało na ostatnich zawiasach, i w ogóle sprawiała wrażenie, jakby była chora i wyczerpana.

Kierowca auta był tatusiem pewnej małej dziewczynki i wiedział co nieco o książkach z bajkami. Nie zwlekając dłużej delikatnie zawinął ją w koc, schował za poły płaszcza i ruszył do domu.

Czym i jak dokładnie leczył książkę przez pół nocy, nigdy się nie dowiemy, ale następnego ranka książka wyglądała prawie jak nowa! Tydzień później tata podarował ją swojej córeczce na urodziny.

I tak kończy się bajka o baaardzo zmęczonej książce z bajkami, gdyż nasza bohaterka nigdy więcej nie miała powodów, by być zmęczona.

Córeczka pana kierowcy wiedziała, że książkom jak ludziom należy się szacunek i że lubią, jeśli się je traktuje poważnie. Dlatego delikatnie przewracała w niej kartki, a po czytaniu odkładała na półkę, żeby bajki mogły odpocząć. Żeby Baba Jaga nie musiała więcej leczyć bolesnych guzów, smok ział pięknym pomarańczowym ogniem, a krasnoludki miały siłę sprzątać bajkowy las wesoło przy tym śpiewając.

2.   Wykonanie ćwiczenia KP4.1

3.   „Bohaterowie naszych książek” – zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem PiL 64

4.   Filimik -Top 10 najlepszych książek dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=4wd2mXY9A24

1.„Wszyscy kochamy naszą stolicę” – słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego,

Wszyscy kochamy naszą stolicę
stare ulice, nowe ulice.
Most nad rzeką i fale Wisły
Statek na fali i piasek złocisty.
Szerokie place, parki zielone
i tramwajowy srebrzysty dzwonek
Stado gołębi, co chmurką białą
Nad ulicami szybuje śmiało
I każdy kamień, drewno i trawę
Wszyscy kochamy naszą Warszawę
Stolica Polski, piękna Warszawa
to nasza duma, to nasza chwała.

 

Wyjaśnienie pojęcia „stolica”, prezentacja najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli Warszawy. Praca z KP3.31

2.„Warszawska Syrenka” – osłuchanie z piosenką, zabawy muzyczno – rytmiczne na jej tle. /chomikuj.pl/katkisok/Dla+Dzieci/Mp3+i+zabawy+muzyczne/Elementarz+Piosenki/14+Elementarz+Piosenki+cz_14/17+Warszawska+Syrenka,516645961.mp3(aud

3.Ćwiczenia orientacji na kartce- Praca z PiL 63.    Układanie wyrazów z rozsypanki literowej

4. Ćwiczenia w czytaniu – odczytywanie nazw państw . Praca z Cz.62-63

1. Zapoznanie ze słowami i melodią hymnu narodowego. /www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

2. Ojczyzna” – słuchanie wiersza Włodzimierza Domeradzkiego;

 

Wszystko dokoła:
dom i przedszkole,
fabryczne dymy,
żelazna kolej...


Kwiaty przy oknie,
klon koło bramy,
słoneczny uśmiech
kochanej mamy...


I las, co cieniem
dzieci zaprasza-
wszystko to Polska,
Ojczyzna nasza!

 

3.      Praca w KP 3. 29 – dopasowywanie zdań do obrazka, ćwiczenia w czytaniu.

 

 

4.      „Polskie stroje ludowe”- prezentacja multimedialna /www.bing.com/videos/search?q=polskie+stroje+ludowe+prezentacja