Pszczółki

Zabawa dydaktyczna

„Nieuważny ilustrator” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KART PRACY NR 4 STR.4. Dzieci porównują dwie ilustracje i odszukują różniące je szczegóły.

 

Zabawa twórcza

„Przygoda przecinka” – Rodzic trzyma w ręku kartkę, na której jest narysowany duży przecinek. Rozpoczyna zabawę, mówiąc: Pewnego dnia przecinkowi znudziło się mieszkanie razem z literami i… Dziecko ma za zadanie powtórzyć zdanie rodzica
i dopowiedzieć dalszą część opowiadania wymyśloną przez siebie.

 

Zabawa dydaktyczna

„Po osiem” – rodzic gromadzi kilka kartek A4, na każdej narysowane jest osiem kropek. Na kartkach można umieścić dowolne liczmany (kredki, guziki itp.) Dziecko liczy kropki na kartkach i na każdej kartce układa tyle liczmanów, ile jest kropek na kartce.

 

Zabawa matematyczna.

„Matematyczne klocki”-dziecko układa 8 klocków.Porównuje je np.kolor, wielkość.

Monografia liczby 8

Zapoznanie się z liczbą 8 w trzech aspektach: kardynalnym, miarowym i porządkowym. KARTA PRACY NR 3 STR.23

„Czy gazety służą tylko do czytania?– rytmiczne darcie lub zgniatanie gazet przy słuchaniu muzyki; wykonanie kulek z gazet i rzucanie nimi do celu; wykonanie wachlarzy z gazet; wykonanie różnorodnych przedmiotów techniką origami; wykorzystanie liter do podpisywania; do różnych kompozycji. Zabawy z gazetami przy muzyce.

 

 

 

Na początek kilka zabaw ruchowych :

Tajemnicza książka” – dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania poleceń: obróć się, tańcz, chodź bokiem, kucnij, chodź do tyłu.


W księgarni” – dziecko kładzie się na boku. Na hasło „książka się otwiera”- przechodzi do leżenie na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło „kartki się przewracają!” – klaszcze w dłonie (rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło „książka się zamyka” – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie na boku, nogi podkurczone. Gdy rodzic powie: „książki stoją na regale” – dziecko przechodzi do stania na baczność.

 

Książka czeka- Rodzic czyta  treści wiersza Hanny Łochockiej

Lub na youtubie czyta Bogdan Dmowski

https://www.youtube.com/watch?v=cXqwn4p3TMM

Rodzic czyta treść wiersza w Cz 66. Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania:

Co robi dla nas książka?

Jak inaczej możemy nazwać książkę?

Co daje nam czytanie książek?

Co to znaczy szanować książki?

Jak należy postępować z książkami, by były zawsze czyste i zadbane?

Po rozmowie dzieci wykonują zadania w Cz 66-67

 

„Jesteśmy bohaterami z bajek”- zabawa ruchowa. Rodzic wypowiada nazwę bajkowej postaci, zadaniem dziecka jest ją naśladować. Mogą to być następujący bohaterowie: Kot w butach, Czerwony Kapturek.

 

Zagadka na temat zakładki do książki:

Kiedy przerwać musisz książki swej czytanie,
włóż ją do środka, niech w książce zostanie.
Ona Ci przypomni, dokąd trzeba wrócić,
kiedy na czytanie chęć tobie powróci (zakładka do książki)

 

„ Zakładka do książki” –zabawa plastyczno-konstrukcyjna. Dziecko mają tekturowe prostokąty o wymiarach ok. 5x20 cm. Za pomocą dziurkacza robią dziurki dookoła brzegów. Przez dziurki przewlekają kolorowe tasiemki. Środek ozdabiają według własnego pomysłu.

 

Zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem Kart Pracy Piszę i Liczę str. 64

„Bohaterowie Naszych książek” – rodzic pokazuje dziecku wzór szlaczka z Kart Pracy Piszę i Liczę str. 64. Recytując popularną wyliczankę, prezentuje na wzorze jego kreślenia.

 

Zabawa ruchowa

- „Bocian na łące”-zabawa ożywiająca. Dziecko biega swobodnie. Na sygnał gwizdka przyjmuje pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

Zabawa dydaktyczna

„Kto to jest?” – Rodzic nazywa zawody związane z powstawaniem książek (pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz itp.). Dzieci określają, czym taka osoba się zajmuje, jakie czynności wykonuje podczas swojej pracy.

FILM EDUKACYJNY .

Jak powstaje książka?https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

Rozmowa z dziećmi na temat historyjki obrazkowej

Dzieci wycinają z KARTY PRACY NR 4 STR. 3 ilustracje i wyrazy. Poniżej znajdują się wyrazy do czytania.

-autor,ilustrator,wydawnictwo, drukarnia,

Dzieci odczytują wyrazy i starają się opowiedzieć, co dany wyraz oznacza, do czego się odnosi. Dopasowują napisy do obrazków z karty pracy. Następnie dzieci ustalają kolejność zdarzeń w procesie powstawania książki – porządkują ilustracje, układając jedna obok drugiej. Układają zdania do każdej ilustracji i nadają jej tytuł. Na koniec dzieci układają ilustracje we właściwej kolejności i naklejają na niej odpowiednie wyrazy.

 

Zabawa ruchowa

„Litery” – dzieci spacerują w rytm ulubionej piosenki. Gdy muzyka milknie, dzieci starają się ułożyć ze swoich ciał kształt litery podanej przez rodzica.

 

Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PISZĘ I LICZĘ STR.65

Rodzic zaczyna opowiadanie od tego, iż Supełek (główny bohater serii Tropiciele), wybrał się z mamą do księgarni.

 

Dzieci próbują wyjaśnić CO TO JEST KSIĘGARNIA?

Supełek razem z mamą kupował książki do swojej biblioteki. Kupił różne rodzaje książek. Rodzic układa po 2-3 książki z bajkami, albumy, kolorowanki itd. Obok każdego zestawu umieszcza symbole monet z WYPRAWKI KARTA 42. Zadaniem dzieci jest policzenie, ile zapłacił Supełek za każdy z zestawów. Dzieci mają do dyspozycji liczmany lub mogą liczyć na palcach. Na koniec wykonują zadanie pierwsze z PISZĘ I LICZĘ STR.65.

Zabawa plastyczna

„Jestem ilustratorem” – dzieci rysują kredkami ilustrację do wybranej sceny ze swojej ulubionej bajki.

 

Zabawa ruchowa

 

- „Skaczące żabki” – zabawa skoczna. Dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie zaczyna skakać.

 

Rozmowa kierowana przez rodzica:

Jak nazywa się miejsce , w którym wypożyczmy książki?

Kto nam wyporzycza książki?

Kto może wypożyczac książki w bibliotece?

Po co wypożyczamy książki?

Co można jeszcze  robić w bibliotece?

Jak należy zachowywać się w bibliotece?

Po rozmowie dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Cz 64-65

 

,,Supełkowa biblioteka”-dzieci wykorzystują kącik książki i organizują w nim bibliotekę.Pod okiem rodzica przygotowują napis Biblioteka.Wspólne ustalenie zasad wypożyczania i oddawania książek .

 

„W bibliotece”- praca plastyczna. Dzieci farbami malują bibliotekę lub kredkami.
Po wykonaniu pracy dziecko opowiada, co namalowało.

 

„ Plastelinowe czytanki”- zabawa manualna. Dzieci ugniatają kawałki plasteliny, robią z nich wałeczki i starają się nadać im kształt – najpierw liter podawanych przez Rodzica, a następnie kolejnych liter w wymyślonym przez siebie słowie.

 

Zabawa ruchowa „Książka na głowie” dziecko wybiera jedną, lekką książeczkę
i kładzie sobie na głowie. Próbuje chodzić z nią po całym mieszkaniu tak, aby nie spadła.