Prosiaczki

1. Proponujemy naukę wiersza „Ogrodnicy”

„OGRODNICY”

I. Salach

Idą, Ida ogrodnicy. Tup!

Niosą grabki i łopatki. Hej!

Będą spulchniać ziemię,

aby lekko było jej.

Puk, puk, puk łopatką.
Szu, szu, szu grabkami.
Tryśnie woda z koneweczki
na nasze grządeczki.

 

2.„Wiosenne porządki w domu” - zabawa naśladowcza. Dorosły wykonuje ruchy naśladujące: zamiatanie podłogi, wycieranie kurzu, mycie okien, pranie itp. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co pokazuje osoba dorosła i naśladowanie go. Potem dzieci mogą pokazywać wymyślone przez siebie czynności, a osoba dorosła odgaduje.

3. „Czego brakuje?” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Polecamy usiąść wygodnie z dzieckiem na dywanie. Dorosły rozkłada przed dzieckiem 3 lub 4 różne przedmioty np. piłkę, klocek, cebulę. Dziecko przez chwile przygląda się w jakiej kolejności są ułożone przedmioty. Dziecko zamyka oczy lub się odwraca, a osoba dorosła zmienia ułożenie przedmiotów lub zabiera jeden. Kiedy dziecko się odwróci, odgaduje co zmieniło kolejność albo czego brakuje.

 

25.03.2020

1.     Zachęcamy do rozpoczęcia dnia od krótkich porannych zabaw ruchowych

- „Ogrodnik” - dzieci maszerują w miejscu. Dorosły mówi jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dzieci ilustrują je ruchem

- „Pisanki” - dzieci robią pajacyki, na słowa osoby dorosłej Pisanki robią siad skulony.

 

  1. „Marcowy ogródek” - malowanie farbami plakatowymi ogródka lub wiosny wg pomysłu dzieci
  2. „Odczytywanie szeregów” - zabawa dydaktyczna. Dorosły ustawia w szeregu przybory służące do prac porządkowych w domu – najlepiej, aby były to szeregi najpierw dwu-, później trzy- a na końcu czteroelementowe np.

wiadro, gąbka

wiadro, gąbka, szufelka

wiadro, gąbka, szufelka, szczotka

Dzieci starają się zapamiętać ich ustawienie. Następnie osoba dorosła zmienia kolejność przedmiotów, zadaniem dzieci jest wychwycić różnice i ustawić w pierwotnym położeniu. Warto też za każdym razem przeliczyć ile jest przedmiotów.

 

  1. Zachęcamy do posłuchania i zaśpiewania piosenki Fasolek „ Wiosna w ogródku”

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

Fasolki „ Wiosna w ogródku”

 

Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały ,ona planowała .
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.
2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2)

 

 

Drodzy Rodzice, Kochane Prosiaczki !

Zapraszam do śpiewania z dziećmi wesołej piosenki „Maszeruje wiosna”.
W zeszłym tygodniu niektóre dzieci zapoznały się z tym utworem i bardzo się im podobał.

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Tekst piosenki „Maszeruje Wiosna”

Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

 

Ref.

Maszeruje wiosna

a ptaki wokoło

lecą i świergoczą

głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku

trzyma kwiat, gdy go

w górę wznosi

zielenieje świat !

 

Nosi wiosna dżinsową

kurteczkę, na ramieniu

pewnie żuje gumę i robi

balony a z nich każdy jest zielony.

 

Ref.

Maszeruje wiosna

a ptaki wokoło

lecą i świergoczą

głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku

trzyma kwiat, gdy go

w górę wznosi

zielenieje świat !

 

Wiosno, wiosno

nie zapomnij o nas

każda trawka chce

być już zielona.

gdybyś zapomniała inną

drogą poszła

zima by została mroźna.

 

Ref.

Maszeruje wiosna

a ptaki wokoło

lecą i świergoczą

głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku

trzyma kwiat, gdy go

w górę wznosi

zielenieje świat !

 

W związku z tym, że jesteśmy w domach, a ruch dzieci jest niestety ograniczony, zachęcam do wykonywania prostych ćwiczeń gimnastycznych. Oczywiście można je zmieniać – najważniejsze żeby codziennie był ruch.

Polecam przykładowe ćwiczenia:

„Zajączki” - dzieci robią przysiad podparty, na umówiony sygnał (np. klaśnięcie) udają zajączki i skaczą.

,Kto potrafi tak jak ja” dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez osobę dorosłą:

 

  • stania na jednej nodze jak bocian
  • stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową
  • obracania się dookoła i stania na jednej nodze
  • stania na jednej nodze i klaskania nad głową
  • chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył
  • rysowania na podłodze kółka palcami stóp

 

Poza ćwiczeniami całego ciała, zachęcam do „gimnastami buzi języka”

  • Wąchamy wiosenne kwiaty” zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczają je buzią, mówiąc: Aaaaah
  • „Żaba łapie muchę” - ćwiczenia warg i języka. Dziecko naśladuje ciche bzyczenie muchy. Na sygnał dorosłego ( np. hasło mucha) dziecko wysuwa szeroki język jak najdalej do przodu i chowa do buzi.
  • „Wiosenny wietrzyk” ćwiczenie mięśni policzków. Dziecko nadyma policzki, zatrzymuje w nich powietrze. Następnie naciska je palcami i wolno wypuszcza powietrze z jednoczesnym prychnięciem.

 

Polecam zabawę na utrwalenie kolorów „ Łapiemy kolory Pani Wiosny”

Dorosły głośno podaje nazwę jakiegoś koloru np. żółty a zadaniem dziecka jest odnalezienie tego koloru w pomieszczeniu i dotknięcie go (wskazanie co w pokoju jest żółte... itp) Zadanie można urozmaicić i poprosić, aby dziecko wskazało np. dwa zielone przedmioty.

 

Poniżej podaję przepis na masę solną i proponuję ciekawą zabawę z jej użyciem i wykonanie pracy plastycznej. Dorosły daje dziecku kulkę z masy solnej i pozwala ją dowolnie ugniatać. Po zabawie np. na talerzyku lub kawałku papieru dziecko ustawia swoje dzieło i ozdabia je np. makaronem. Zadaniem dziecka jest włożyć w masę solną dowolny materiał ( np. makaron lub ziarna fasoli, małe kamienie) według własnego pomysłu.

Składniki na masę solną

  • szklanka mąki
  • szklanka soli
  • ok. ½ szklanki wody 
  • można dodać łyżkę mąki ziemniaczanej, ale nie jest to konieczne

W misce należy wymieszać mąkę z solą, a następnie dodaj wodę i dokładnie wymieszać, ugniatać do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.

 

Proponuję, aby ćwiczyć rysowanie, kolorowanie i prawidłowy chwyt kredki. Można skorzystać z kolorowanek na stronie internetowej.

https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/pszczola-656

 

Zachęcam do kształtowania samodzielności dziecka, podejmowania prób samodzielnego ubierania się.

 

„Okrągła cebula” – zabawa kształtująca koordynację ruchowo-słuchowo-wzrokową.

Okrągła cebula Emilia Raczek

To jest cebula okrągła jak kula. - Dzieci rysują na środku kartki koło.

Małe wąsiki na dole ma. - Dzieci rysują krótkie kreseczki pionowe wychodzące z obwodu koła położonego najbliżej dziecka.

Na górze sterczące, długie szczypiory dwaDzieci rysują długie dwie kreski pionowe wychodzące z obwodu koła położonego najdalej od dziecka.

Dorosły mówi rymowankę. Dziecko stara się powtarzać ją razem z nim. Następnie dorosły rysuje cebulę i pokazuje ją dziecku. Dziecko, mówiąc rymowankę, wodzi po rysunku: palcem prawej, lewej ręki; obiema rękoma. Następnie dziecko dostaje na kartce wzór i mówiąc wyliczankę wodzi po nim palcem. Na koniec dziecko dostaje farby – zieloną i żółtą – i palcem zamoczonym w farbie wodzi po wzorze.

 

„W marcu jak w garncu” - zabawy z przysłowiem. Dziecko mówi przysłowie na różne sposoby: cicho – głośno; szybko – wolno; wysoko – nisko; coraz wyżej – coraz niżej.

 

 

"Bajka muszki "– zabawa paluszkowa naśladowcza kształtująca świadomość palców u rąk  Bajka muszki Małgorzata Barańska

A – a – a, a – a – a. Dorosły zamyka w swoich dłoniach dłoń dziecka i kołysze nią delikatnie.

To jest komar, a to pchła. Puka palcem w czubek palca wskazującego dziecka, a potem palca środkowego.

To biedronka, a to muszka  bajkę bzyczy ci do uszka… Puka w czubek palca serdecznego i małego.

Ta A – a – a, oczka zmruż. Zaśnij, zaśnij już. Ponownie zamyka dłoń dziecka w swoich i kołysze.

 

„Kolorowe kanapki” - wykonanie razem z dzieckiem kolorowych kanapek. Zwrócenie uwagi na konieczność spożywania warzyw – źródło witamin. Polecam zrobić wspólnie z dzieckiem kanapki z wykorzystanie dowolnych produktów ale szczególnie warzyw np. pomidory sałata, ogórek itp. Smacznego :)