Prosiaczki

1. „ Małe – duże jajo kurze ” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

 

2. Słuchanie opowiadania „ Bajeczka wielkanocna ” A. Galicy :

 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęty wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?

A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych kotków, słońce powę­drowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! i przygrze­wało mocno.

– Stuk – stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Co się stało, co się stało? – zajączek przecierał łapką oczy.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to były za świę­ta bez wielkanocnego zajączka? Popilnuj kurczaczka, jest jeszcze bardzo malut­ki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe kotki. …

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwon­kiem na szyi.

– To już święta, święta – szumiały wierzbowe kotki, słońce głaskało wszyst­kich promykami, nucąc taką piosenkę:

W wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A kurczątko z zającem

Podskakuje na łące.

Wielkanocne kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach,

 Kiedy będzie Wielkanoc?

   Wierzbę pytają .

 

Omówienie treści : Kto obudził kotki na wierzbie ? Kogo następnego obudziło słoneczko ? Co kojarzy się ze świętami wielkanocnymi ?

 

3. „ Domowe porządki ” – zabawa paluszkowa .

 

4. Dziecko układa puzzle , domino obrazkowe itp.

 

1. „ Jestem samodzielny” – podejmowanie próby samodzielnego ubierania się.

 

2. „ Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowo – naśladowcza .

 

3. Omówienie treści wiersza „ Wielkanoc ” B. Formy

 

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

 

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

 

Upiekliśmy z ciasta

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

 

W glinianym wazonie

bazie i żonkile

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

 

- Dorosły zadaje dziecku pytania : O czym był wiersz ? Co dzieci zrobiły ? Co kojarzy się ze świętami wielkanocnymi ? Jakie wypieki są na świątecznym stole ?

 

4. „ Wielkanocny koszyczek ” – proponujemy wykonać z dzieckiem prosty koszyczek z papierowego talerzyka , dołączyć uchwyt z papieru , ozdobić pisakami lub kredkami .

1. „ Domowe porządki ” – zabawa paluszkowa

2. Wiersz „ Kurczątka”  :

Kurczątka, kurczątka

W stodole były.

Malutką dziureczką

Powychodziły.

Widziałeś chłopczyku ?

Widziałem, panie.

Malutką dziureczką

Patrzyłem na nie.

 

Widziałaś dziewczynko ?

Widziałam, panie.

Malutką dziureczką

Patrzyłam na nie.

 

-  Omówienie treści : Kto występował w wierszu ? Gdzie były kurczątka ? Co one zrobiły ?

-  Nauka treści wierszyka na pamięć . W czasie recytacji  dwóch ostatnich linijek każdej zwrotki dzieci robią „lornetkę” z dwóch dłoni przy oku .

 

3. Praca plastyczna „ Kurczaczek” – proponujemy wykonanie kurczaczka z rolki po papierze toaletowym – rolkę można pomalować , pokolorować lub okleić – w zależności od posiadanych w domu materiałów :


1. „ Domowe porządki ” – zabawa paluszkowa.

 

2. Wysłuchanie  tekstu  wiersza  „ Pisanki ”  Doroty  Gellner

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
świąteczne życzenia!

- dorosły zadaje dziecku pytania dotyczące treści wiersza : O czym opowiadał wiersz ? Bez czego nie ma Wielkanocy ? Jak powstają pisanki ?

 

3. „ Malowane  jajka” – praca plastyczna : dorosły przygotowuje dla dziecka jajko ugotowane na twardo , pędzel i farby oraz podstawkę na jajko – dzieci malują jajka według własnego pomysłu – Miłej zabawy !

 

4. „ Wyścig z jajkiem” – zabawa ruchowa : zadaniem dziecka jest dojść do wyznaczonego miejsca z kulką papieru ułożoną na łyżce.