Prosiaczki

Temat dnia 20.04.2020 CZYSTO WOKÓŁ NAS

 

„Bałagan” - zachęcam do przeczytania dziecku wiersza  I.R. Salach. Dorosły zadaje pytania dotyczące treści: Co się stało w przedszkolu?; Kto tak nabałaganił?; Czy przedszkolaki pomogły posprzątać pani woźnej?

 

„Bałagan”

Iwona Salach

Do przedszkola idą dzieci,

każde wnosi sporo śmieci.

Błoto na podłogę ścieka,

chociaż wycieraczka czeka.

Piasek zgrzyta pod nogami,

spadł z bucików małej Ani.

A to rzeczy niesłychane

by żyć w zgodzie z bałaganem.

 To dopiero przedszkolacy,

czy się boja ciężkiej pracy?

Nie, już szkody naprawiają,

pani woźnej pomagają.

 

„Sprzątamy zabawki” - zabawa dydaktyczna. Należy przygotować zabawki w kilku kolorach. Dorosły gromadzi zabawki: samochody, klocki, lalki, wózki – miesza je.  Prosi dziecko, aby spośród zabawek wybrało i położyło na półkę: – wszystkie czerwone zabawki; – wszystkie żółte zabawki; – wszystkie zielone zabawki; – wszystkie lalki; – wszystkie klocki; – wszystkie samochody; – wszystkie czerwone lalki; – wszystkie zielone samochody; – wszystkie żółte klocki itd

 

„Jestem samodzielny” - gorąco zachęcam aby podczas posiłków zachęcać dziecko do samodzielnego jedzenia łyżeczką i picia z kubka. Proszę zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie łyżeczki i kubka.

 

„Rób to co ja” - zabawa naśladowcza

Dorosły naśladuje: zamiatanie podłogi, wycieranie kurzu, mycie okien, pranie ręczne, trzepanie dywanów itp. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za czynność i pokazać ją. Później rolę prowadzącego może przejąć dziecko.

1. „Rymowane wierszyki” – ćwiczenia słuchowe – wypowiadanie zrytmizowanego tekstu w połączeniu z ruchem.

Świnki tu, świnki tam ti, ti, ta; ti, ti, ta

Ja w chlewiku świnki mam. ti, ti, ti, ti, ti, ti, ta.

  • Klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu.

  • Równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu.

  • Równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu.

2.Zabawy z mierzeniem długości – proponuję przygotować sobie dwie tasiemki w rożnych kolorach i długościach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć która jest dłuższa, a która krótsza. Teraz będzie potrzebna, tylko jedna ulubiona tasiemka ( można użyć sznurka, a nawet szalika). Zadaniem dziecka jest określić czy np. stół jest dłuższy czy krótszy niż tasiemka? Czy łyżeczka jest dłuższa czy krótsza niż tasiemka itp.

3. Ćwiczenia gimnastyczne – rzut do celu. Proponuję aby pobawić się w rzucanie do celu. Można zgnieść kartkę papieru w kulkę i niech dziecko spróbuje wrzucić ją do pudełka lub kosza. Zabawę można urozmaicić w podrzucanie i łapanie kulki papieru lub piłeczki.