Króliczki

Dobieramy rymy” – zabawa słuchowa.

Rodzic mówi słowa, np. kura, wóz, noga, rower, koc, klasa, dziecko musi dobrać rym do każdego wyrazu.

 

„Ptaszki” – słuchanie wiersza E. Szelburg – Zarembiny czytanego przez rodzica.

Mama ptaszka, tata ptak

wiją gniazdko tak i siak.

Znoszą piórka , włosie, mchy.

- Ja zdobyłem to,  a ty?

- Ja to niosę, a ty co?

- Trawka! Nitka!  Puch! Ho! Ho!

Zwijali się, pracowali

skarb do skarbu przydawali

i śpiewając niby z nut,

zbudowali domek – cud:

gniazdko ptasie takie oto.

Wtuliłabym się z ochotą

między tych pisklątek rój,

gdyby to był domek mój.

Rozmowa dotycząca wiersza. Rodzic pyta dziecko: Co robią ptaki wiosną?O jakim domku była mowa w wierszu? Kto budował ten domek? Z czego był on zbudowany? Co dzieje się w gniazdach wiosną? Rozwiązanie zagadek o ptakach, dzielenie nazw ptaków na sylaby, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w tych wyrazach.

To nie bocian, nie jaskółka.

Krzyczy: kuku. To…..(kukułka)

 

Jedna wiosny nie uczyni – to znane przysłowie.

Ostre, długie jest jej skrzydło, krótki dziób na głowie.

Ptaszek umie pięknie latać, robi w niebie kółka.

A jej nazwa jest ci znana, to przecież…..(jaskółka)

 

Mały, szary ptaszek.

Krótki ma dziób, niedługi ogonek.

Wiosną radośnie swym śpiewem wita dzionek. (skowronek)

 

Praca z kartą pracy 3 str 22  - zdobywanie wiedzy przyrodniczej.

Zapoznanie dziecko z wyglądem ptaków i ich gniazdami.  Przeliczanie piskląt, rysowanie właściwej liczby kresek pod obrazkami. Na następnej stronie (ta sama kartka): łączenie pióra z właściwym jego powiększeniem.

 

„Gdzie co jest?” – zabawa matematyczna. Orientacja w przestrzeni.

Rodzic umieszcza w rożnych miejscach pokoju zabawki, np. misia – na półce, lalkę – w wózku, samochód – obok garażu, piłkę – na stole, grę – obok misia. Następnie prosi dziecko, aby przyjrzało się uważnie wskazanym zabawkom i powiedziało gdzie się znajdują. Dziecko może układać zabawki w różnych miejscach, ale za każdym razem należy akcentować określenie położenia: na, w, obok, za, przed.

 

„Gniazdko z jajkami” – zajęcie plastyczno – techniczne.

Lepienie z plasteliny z pomocą rodzica. Dziecko może również ulepić ptaszka.

 

„Dobieramy wyrazy w pary” – zabawa rozwijająca myślenie.

Rodzic mówi dziecku pary wyrazów zaczynających się tą samą sylabą, np. kura – kubek; noga – nożyce, rower – robot. Zadaniem dziecka jest poszukanie innego wyrazu zaczynającego się tą samą sylabą, np. kura – kubek – kukułka.

 

„Lato podczas zimy” – słuchanie opowiadania M. Kownackiej czytanego przez rodzica.

           Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów  i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co się dzieje w budynkach całych ze szkła jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż bardzo ucieszyliśmy się, gdy pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie.

           Mroźny dzień na dworze, śnieg od dawna leży na polach, ostry wiatr szczypie w policzki – a za cienką szybą szklarni – prawdziwe lato. Jest parno i gorąco – kwitną kwiaty, rosną warzywa.

            W pierwszej szklarni królują goździki. Ich kwiaty są pełne, a listki cienkie i wąskie. Nic dziwnego, pochodzą z okolic suchych, stepowych. Małe liście chronią te rośliny przed wyparowywaniem dużej ilości wody. Wzdłuż ścian szklarni ciągną się szerokie półki, tzw. Parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazywał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy: pelargonię, zielistkę, trzykrotkę, dzwonek różnolistny , cissus, balsaminkę i inne, uprawiane w naszym kąciku przyrody.

             W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę i ogórki, których długie pędy były rozpięte na drutach. Z niektórych pędów zwisały owoce, na innych były widoczne żółte kwiatki, które zapowiadały duży zbiór. Nie wiedzieliśmy tylko, jaka roślina rośnie rzędami na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy, że to małe pomidory!

             Chłopcy powiedzieli, że nie wiedzą, skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, więc pan ogrodnik zaprowadził nas do kotłowni i pokazał duży piec opalany koksem. Ten piec ogrzewa kotły z wodą.

             No i jak myślicie, co się dzieje z wodą? – zapytał pan ogrodnik.

              - Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy.

              - Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce. (….)

             Na pożegnanie, w nagrodę, że znamy dużo roślin doniczkowych, dostaliśmy w prezencie kilka pęczków rzodkiewek, dwie doniczki kwitnącej pelargonii i jedną doniczkę z sadzonką pomidora. (….)

Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Rodzic kieruje rozmową, zadając dziecku pytania: Dokąd poszły dzieci na wycieczkę? Jak nazywały się domki, które zwiedzały? Jak wygląda

szklarnia? Jakie rośliny widziały dzieci w szklarni? Skąd się bierze ciepło w szklarni? Dlaczego szklarnia musi być ogrzewana? Po co hoduje się rośliny w szklarni?

 

„Zakładam wiosenną hodowlę” – założenie kącika przyrodniczego wspólnie z rodzicami .

Odwołanie się do ilustracji z Wielkiej Księgi Tropicieli str 62, 63.

- Sadzenie w ziemicebuli dymki w kubeczku np. po jogurcie (przypomnienie dziecku o konieczności podlewania), w kolejnych dniach obserwacja wzrostu.

- Sianie rzeżuchy na podstawce wyłożonej watą (przypomnienie dziecku o konieczności podlewania), w kolejnych dniach obserwacja wzrostu.

 

Praca z kartą pracy 3 str 21 – rozwijanie logicznego myślenia.

Klasyfikowanie (nazywanie) przedmiotów. Skreślanie obrazka niepasującego do pozostałych (dziecko wyjaśnia dlaczego). Na następnej stronie (ta sama kartka) dziecko wyszukuje figury, z których Pak zrobił kwiatek, koloruje je na niebiesko.

 

„Idzie do nas wiosna” – piosenka (YouTube).

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

Wysłuchanie piosenki, omówienie tekstu, wyklaskiwanie rytmu, nauka piosenki, zabawa taneczna na jej tle według pomysłu dziecka oraz rodzica.