Króliczki

Temat  tygodnia: „Chronimy środowisko”.  

Korzystanie z gier i układanek – przestrzeganie reguł i zasad.

 

„Zielone serce” – wysłuchanie wiersza R. Pisarskiego, rozmowa na temat treści utworu.

Na skwerku rosło drzewo

szeroko, rozłożyście,

srebrzystą miało korę,

zielono-srebrne liście.

Słuchali chętnie ludzie,

przechodząc koło drzewa,

jak wietrzyk wśród gałązek

wesoło piosenki śpiewa.

Lecz przyszedł mały urwis,

ukradkiem wyjął nożyk,

bo napis chciał wyskrobać

w srebrzystej, cienkiej korze.

Wycinał powolutku

literkę po literce,

nie wiedział że pod korą

zielone płacze serce.

Pytania do dziecka: O kim lub o czym był wiersz? Jak wyglądało drzewo? Dlaczego ludzie przechodząc obok drzewa byli radośni? Co takiego zrobił urwis? Dlaczego on to zrobił? Jak myślicie, co się stało później z drzewem?

 

„Kwiaty rosną, kwiaty więdną” – zabawa ruchowa.

Dziecko reaguje na polecenia rodzica: Kwiaty rosną! – dziecko stoi na palcach, jak najwyżej, ręce wyciąga do słońca; Kwiaty więdną! – dziecko przykuca, opuszcza głowę w dół.

 

„Świat przyrody” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Co to jest przyroda? Czy jest ona potrzebna człowiekowi? Następnie prezentuje dziecku różne czasopisma, książki przyrodnicze, ilustracje i wprowadza pojęcia flora-rośliny,  fauna-zwierzęta. Można również poszukać różne ilustracje roślin i zwierząt. Wówczas dziecko ma za zadanie powiedzieć czy jest to flora czy fauna.

 

„Powiedz, co słyszysz?”  zagadki słuchowe  – rozpoznawanie odgłosów natury.

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

„Mandala ekologiczna” – praca w zeszycie grafomotorycznym str 45.

Kolorowanie rysunku według własnego pomysłu dziecka, rysowanie szlaczka po śladzie bez odrywania ręki.

 

 

 

 

 

 

 

„Chronimy środowisko”

20. IV. 2020 rok (poniedziałek)

„Czy gazety służą tylko do czytania?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic gromadzi dużo czarno – białych i kolorowych gazet. Wspólnie z dzieckiem wymyślają różne sposoby wykorzystania gazet, np. rytmiczne darcie lub zgniatanie gazet przy słuchaniu muzyki; wykonanie kulek z gazet i rzucanie nimi do celu; wykonanie wachlarzy z gazet; wykonanie różnorodnych  przedmiotów techniką orgiami; wykorzystanie liter do podpisywania; do różnych kompozycji. Rodzic z dzieckiem bawią się gazetami wykorzystując powyższe propozycje.

 

„Co to jest ekologia?” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk, rozmowa na temat jego treści.

Przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.

- Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.

- Kto? – spytała Marysia.

- Ekociocia.

Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pchylił się więc nad moim uchem.

- Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.

- Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. - Nasza planeta jest taka miła.

Staś wzruszył ramionami.

- Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać  dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci.

Na tę rozmowa weszła pani.

- Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.

- Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe.

Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale nie ta ekologia nie dawała spokoju. Poszedłem więc do pani.

- Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.

- Tak – odpowiedziała pani.

- Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po  policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?

- Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.

I pani zawołała wszystkie dzieci.

- Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała.

- Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.

Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.

- Przecież jest czysto – powiedziała Marta.

- Więc dobrze się rozejrzyj. – Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.

- Puszka po napoju! Jacek wygrzebywał z  ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.

- O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła Marysia.

Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.

- Widzisz Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza. Było mi bardzo miło, że mogłem zając się planetą.

- Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

Rozmowa nawiązująca do treści opowiadania: Co to jest ekologia? Co to jest środowisko? Co zrobiły dzieci w przedszkolu, by zadbać o planetę? Co to znaczy segregować śmieci?

Rodzic uzupełnia wiedzę dziecka na temat ekologii.  Zachęca do podejmowania działań proekologicznych.

 

„Gra w zielone” – zabawa ruchowa.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na sygnał słowny rodzica, np: „zielony kolor”dziecko szuka podany kolor w pokoju i dotyka go.

 

„Zachowania ekologiczne” – praca z Wielką Księgi Tropicieli str 74, 75.

Rozpoznawanie zachowań  ekologicznych; zwrócenie uwagi na zaśmiecanie ziemi, używanie materiałów bardzo długo rozkładających się, marnowanie wody, poruszanie się środkami transportu wydzielającymi spaliny. Podkreślanie konieczności segregacji śmieci, pozyskania materiałów wtórnych, sadzenia roślin, oszczędzania dóbr naturalnych.

 

„Sprzątanie Ziemi” (Mała Orkiestra Dni Naszych)– osłuchanie z piosenką.

 Rozmowa na temat jej treści, zabawa taneczno – ruchowa na jej tle.

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=wzuAW3NfMHQ

 

Bajkoterapia – czytanie dziecku bajki o tematyce ekologicznej.

 

 

POZDRAWIAM KOCHANE DZIECI I DROGICH RODZICÓW!