Króliczki

08. V. 2020 rok (piątek) – „Bohaterowie bajek”.

„Dobrze – źle” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przedstawia dziecku dobre i złe zachowania w różnych sytuacjach. Zadaniem dziecka jest zakwalifikować je jako właściwe lub niewłaściwe oraz uzasadnić swoje wybory.

 

„Ulubieni bohaterowie” – odgadywanie zagadek dotyczących bohaterów znanych dzieciom książek i bajek.

Biedne te dzieci, w lesie zabłądziły

i do domku z piernika, niestety trafiły. (Jaś i Małgosia)

 

Wilk-spryciarz skrył się wśród górek

i czeka aż nadejdzie….(Czerwony Kapturek)

 

Domkiem tego misia jest Stumilowy Las,

bawi się tam z przyjaciółmi przez calutki czas. (Kubuś Puchatek)

 

Chłopiec z drewna wystrugany,
cóż to za kłamczuszek znany ? (Pinokio)

 

Mała i złota w morzu pływała,
żony rybaka życzenia spełniała. (Złota Rybka)

 

Ostre wrzeciono do ręki wzięła,
ukłuła się w palec na 100 lat zasnęła. (Śpiąca Królewna)

 

Buty nosi, choć to nie człowiek.
Co to za zwierzak, kto mi odpowie ? (Kot w butach)

 

Gdy się urodziło szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia się później zmieniło (Brzydkie Kaczątko)

 

Siedmiu krasnali w lesie sobie mieszka,
a razem z nimi... (królewna Śnieżka)

 

„Z jakiej jestem bajki?” – zabawa dramowa.

Dziecko naśladuje ruchem i mimiką wybraną przez siebie postać z bajki. Rodzic musi odgadnąć , kogo odgrywa dziecko. Potem następuje zmiana ról: rodzic naśladuje, a dziecko odgaduje.

 

Ćwiczenia i zabawy ruchowe – rozwijanie sprawności ruchowej dziecka.

·         Dziecko swobodnie biega po pokoju. Na hasło rodzica musi szybko dobiec do wymienionego przedmiotu, np. krzesło, ściana, półka z zabawkami.

·         „Skoczny wyścig” – na sygnał rodzica dziecko zaczyna skakać do wyznaczonego miejsca na prawej lub lewej nodze, z drugą ugiętą w kolanie.

·         „Uciekające żabki” – na sygnał rodzica dziecko skacze, np. do krzesła, naśladując skoki żab, okrąża krzesło i wraca w ten sam sposób.

·         „Bieg koziołków” – przed dzieckiem leży piłka. Dziecko ustawia się w pozycji na czworakach. Na sygnał rodzica dziecko popycha piłkę głową w stronę, np. krzesła. Kiedy dotrze do wyznaczonego celu , podnosi piłkę i wraca biegiem.

·         „Czołgający żołnierz” – dziecko kładzie się na dywanie, podłodze. Na sygnał rodzica czołga się do wyznaczonego miejsca, wstaje i wraca biegiem.

·         „Sadzenie - zbieranie ziemniaków” – rodzic układa na dywanie w jednej linii, np. plastikowe talerzyki, ok. 5 sztuk (jeśli nie mamy, mogą to być nawet kartki, gazety). Dziecko trzyma w rękach taką samą ilość klocków. Na sygnał rodzica dziecko biegnie po kolei do ułożonych na dywanie talerzyków i układa na nich klocki. Następnie obiega  krzesło i wracając zbiera klocki z talerzyków.

Życzę powodzenia i dobrej zabawy!

 

Praca z wycinanki karta nr 44 – wykonanie zakładki do książki.

Dziecko wycina zakładkę oraz dwa elementy potrzebne do jej ozdobienia. W wyznaczonym miejscu robi otwory dziurkaczem z pomocą rodzica. Nakleja obrazki na zakładkę i ozdabia całość według własnego pomysłu. Na dole przymocowuje sznureczki.

 

Bajko-terapia – czytanie dziecku wybranej bajki.

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Po wysłuchaniu bajki dziecko opowiada jej treść.

 

„Moja ulubiona bajka” – rysowanie, kolorowanie.

Dziecko rysuje ilustrację do swojej ulubionej bajki. Rodzic zwraca uwagę na szczegóły pracy oraz estetyczne wykonanie zadania.

 

Prace możecie wysyłać na adres:  przedszkolekubus3@gmail.com

 

Wszystkie opublikujemy!

 

 

Temat  tygodnia: „JAK POWSTAJE KSIĄŻKA”.

06. V. 2020 rok (środa) – „Jak powstaje książka?”.

„Sklep z książkami – zabawa dydaktyczna.

Do zabawy potrzebne są książki, które można poukładać na półkach lub jeśli nie ma takiej możliwości, to na stoliczku lub na podłodze oraz środki płatnicze np. kartoniki w trzech kolorach (jeden kolor określa trzy jednostki płatnicze, drugi dwie, trzeci-jedną). Rodzic przyczepia na półkach z książkami ceny – w takiej formie jak oczka na kostce do gry. Dziecko podchodzi do sprzedawcy  i prosi o książkę – musi powiedzieć, jaką książkę sobie życzy i zapłacić za nią odpowiednią liczbą kartoników. Później można przeprowadzić zabawę z wykorzystaniem monet z wycinanki (karta nr 24).

 

Rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie ilustracji z Wielkiej Księgi Tropicieli str 80, 81  oraz filmiku.

Zwrócenie dziecku uwagi na osoby biorące udział w tym procesie. Zapoznanie z nazwami niektórych zawodów związanych z wydawaniem książki: autor, redaktor, grafik, ilustrator, drukarz. Na filmiku pokazane są również rodzaje książek (zadanie z poniedziałku).

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs

 

„Mały grafik” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z rytmem podanym przez rodzica (np. uderzanie łyżką w pokrywkę, uderzanie ręką w stół).  Gdy dźwięk milknie , rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot  w powietrzu i powiedzieć, do czego ten przedmiot może służyć.

 

„Książki na półce” – zabawa matematyczna jako wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 9.

Dziecko przelicza w zakresie 9, dokłada i odkłada. Rodzic przygotowuje kartkę z  kilkoma poziomymi  liniami (będą to półki na książki)  oraz kolorowe prostokąty  wielkości ok. 2 cm na 3 cm (będą to książki). Dziecko będzie układało książki na półkach zgodnie z instrukcją rodzica:

Połóż na pierwszej półce 5 książek. Dołóż jeszcze 4 książki. Ile jest książek na pierwszej półce? Przynieś z pudełka tyle klocków ile jest książek na pierwszej półce.

Na drugiej półce połóż 3 książki. Dołóż jeszcze 6. Ile jest teraz książek na drugiej półce. Przynieś tyle kredek ile jest książek na drugiej półce.

Na trzeciej półce ułóż 7 książek. Dołóż tyle, żeby razem było 9. Ile dołożyłeś?

Na czwartej półce połóż 9 książek. Zabierz  z niej 5 książek. Ile książek zostało na czwartej półce? Przynieś tyle samochodzików ile książek zostało na czwartej półce.

A teraz zdejmij książki z wszystkich półek i ułóż na każdej półce po 9 książek. Policz książki na każdej półce. Zrób 9 skłonów, 9 przysiadów, 9 pajacyków, 9 razy tupnij prawą nogą, 9 razy tupnij lewą nogą.

 

Praca z kartą pracy 4 str 3 – wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 9.

Dziecko dolepia książki na półkach, koloruje misie, ozdabia cyfrę 9 oraz łączy kostki domina ze zbiorami – zgodnie z liczbą elementów.

 

Bajko terapia – czytanie dziecku wybranej bajki.

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Po wysłuchaniu bajki dziecko opowiada jej treść. Rodzic wyjaśnia dziecku, dlaczego czytanie książek jest tak ważne.