Króliczki

Temat  tygodnia: „ZWIERZĘTA”.

26. V. 2020 rok (wtorek) „To co pływa, gryzie, piszczy”.

„Nasi ulubieńcy” – oglądanie książek i czasopism o zwierzętach domowych (psach, kotach, żółwiach, chomikach, rybkach itp.). Zwrócenie uwagi na wielkość zwierzątka, jego potrzeby i związane z nim obowiązki.

 

„Nasze zwierzaki” – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy, rozmowa na temat treści .

Rano, gdy dzieci poszły do przedszkola, zobaczyły, że niedaleko okna stoi jakiś wielki pakunek przykryty serwetką.

- Co tam jest? – dopytywał Przemek.

- Pewnie jakieś nowe zabawki. – domyślała się Hania.

- Czy mogę tam zajrzeć? – zapytała Aga.

- Usiądźcie, zaraz się dowiecie – odparła pani. – Ale najpierw musimy porozmawiać. Ciekawa jestem czy ktoś z was ma w domu jakieś zwierzątko?

- Ja mam psa! – zawołała Aga. – Nazywa się Tofik i jest bardzo kochany, robi różne sztuczki.

- A ja mam kota Drapka – powiedział Jacek.

- Ja to nawet mam cztery koty – chwaliła się Hania. =- Dużą kotkę Pusię, która urodziła trzy kociaczki. Są takie milusie!

- A ja mam rybki! – zawołał {Przemek. – Pięć gupików i dwa welony!

- U mnie mieszka chomik, ma swój domek i kołowrotek do zabawy – wyjaśnił Franek.

- O, ho, ho – dziwił się jeż Julek (maskotka). – Tyle różnych zwierzaków.

- A czy potraficie opiekować się swoimi zwierzętami? – spytała pani.

Okazało się, że dzieci doskonale wiedzą, jak opiekować się domowymi przyjaciółmi: że trzeba pamiętać o karmieniu, czyszczeniu akwarium, wyprowadzaniu psów na spacer i sprzątaniu po zwierzętach. No i oczywiście wiedzą też, jak się ze zwierzętami można bawić, żeby nie zrobić im nic złego.

- No bo, proszę pani, z psem to trzeba chodzić na spacery – tłumaczył Przemek, - Ale rybek się nie wyprowadza, tylko zmienia im się czasem wodę, żeby miały czystą.

- A ja nie mam żadnego zwierzaka – żalił się Maciek. – Bo mama mówi, że mam uczulenie na sierść.

- Za to ja mam dla wszystkich niespodziankę – powiedziała pani i zdjęła zieloną serwetkę z wielkiego pakunku.

- Jejku! Co to? – pisnął jeż Julek.

- To szklane pudło nazywa się terrarium – tłumaczyła pani. – Mieszka w nim mały żółw. Lubi jeść listki sałaty, pokrojoną marchewkę i specjalną karmę ze sklepu zoologicznego. To będzie nasz przedszkolny przyjaciel. Wszyscy będziemy się nim opiekowali, ale najpierw wymyślimy dla niego jakieś imię.

 - Ja chcę go nazwać – poprosił Maciek. – Bo nie mam żadnego zwierzaka w domu. Ja myślę, że on się nazywa Teofil.

- Chyba wszyscy się zgodzimy, co wy na to? – zapytała pani.

- Tak! – zgodziły się dzieci i uważnie przyglądały się żółwiowi przez szybkę.

- A ja go będę pilnował, gdy wy pójdziecie do domu – zaproponował jeż Julek. – Może nawet uda mi się z nim pogadać e języku żółwiowo – jeżowym?

Rozmowa na temat treści opowiadania. Pytania do dziecka: Jakie zwierzęta miały dzieci w domach? W jaki sposób opiekowały się swoimi zwierzętami? Jaką niespodziankę przygotowała pani w przedszkolu? Jak Maciek nazwał żółwia? Następnie dziecko opowiada o swoim zwierzątku (jeśli ma lub o swoim wymarzonym): jak się nazywa, jak wygląda, jak należy się nim opiekować, czym się żywi, jakie są wasze wspólne  ulubione zabawy.

 

„Spacer węża” – zabawa ruchowa.

Dziecko, stojąc, nabiera bardzo dużo powietrza. Należy zwrócić uwagę, by nie unosiło przy tym ramion. Idzie, wypuszczając powietrze bardzo wolno z jednoczesnym mówieniem głoski s. Gdy zabraknie mu powietrza, zatrzymuje się, nabiera powietrze i ponownie rusza.

 

„Nasi pupile” – rozwiązywanie zagadek Tomasza Jabłońskiego.

Któż to ma swe piórka takie kolorowe?

Któż to tak uciesznie przechyla swą głowę?

Chętnie dużo mówi, okiem swoim mruga.

Jeśli mieszka w klatce, to pewnie…. (papuga)

 

Kosmate futerko, oczka jak paciorki,

w bębenku wciąż biega, podobne do norki. (chomik)

 

Małe, kolorowe, żyją w szklanym domu.

Choć nie mają głosu, nie wadzą nikomu. (rybki)

 

Pełne wody – lecz nie morze,

rybki ma – lecz nie jezioro,

zanim spać się dziś położysz,

pokarm wsyp, będzie wesoło. (akwarium)

 

Cóż to jest za zwierzę: zwinięte jak lina,

Podwójny ma język, na drzewo się wspina. (wąż)

 

„Domowa piosenka” – osłuchanie z piosenką, zabawy rytmiczne.

Dziecko słucha piosenkę, wypowiada się na temat jej treści. Następnie maszeruje przy melodii zwrotki. Gdy usłyszy melodię refrenu – zatrzymuje się i wystukuje rytm z jednoczesnym mówieniem tekstu (może stukać w stół, klaskać, pukać o podłogę itp.) lub można stworzyć swój instrument perkusyjny np. garnek do góry nogami i drewniana łyżka - kopyść.

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=YDCg1LWgbOk

 

Praca z kartą pracy 4 str 14 (oraz następna) – wykonanie zadania na karcie pracy.

Dziecko rysuje drogę zwierząt do ich domów. Następnie łączy zwierzęta z ich cieniami.