Króliczki

Temat  tygodnia: „JAK POWSTAJE KSIĄŻKA”.

06. V. 2020 rok (środa) – „Jak powstaje książka?”.

„Sklep z książkami – zabawa dydaktyczna.

Do zabawy potrzebne są książki, które można poukładać na półkach lub jeśli nie ma takiej możliwości, to na stoliczku lub na podłodze oraz środki płatnicze np. kartoniki w trzech kolorach (jeden kolor określa trzy jednostki płatnicze, drugi dwie, trzeci-jedną). Rodzic przyczepia na półkach z książkami ceny – w takiej formie jak oczka na kostce do gry. Dziecko podchodzi do sprzedawcy  i prosi o książkę – musi powiedzieć, jaką książkę sobie życzy i zapłacić za nią odpowiednią liczbą kartoników. Później można przeprowadzić zabawę z wykorzystaniem monet z wycinanki (karta nr 24).

 

Rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie ilustracji z Wielkiej Księgi Tropicieli str 80, 81  oraz filmiku.

Zwrócenie dziecku uwagi na osoby biorące udział w tym procesie. Zapoznanie z nazwami niektórych zawodów związanych z wydawaniem książki: autor, redaktor, grafik, ilustrator, drukarz. Na filmiku pokazane są również rodzaje książek (zadanie z poniedziałku).

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs

 

„Mały grafik” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z rytmem podanym przez rodzica (np. uderzanie łyżką w pokrywkę, uderzanie ręką w stół).  Gdy dźwięk milknie , rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot  w powietrzu i powiedzieć, do czego ten przedmiot może służyć.

 

„Książki na półce” – zabawa matematyczna jako wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 9.

Dziecko przelicza w zakresie 9, dokłada i odkłada. Rodzic przygotowuje kartkę z  kilkoma poziomymi  liniami (będą to półki na książki)  oraz kolorowe prostokąty  wielkości ok. 2 cm na 3 cm (będą to książki). Dziecko będzie układało książki na półkach zgodnie z instrukcją rodzica:

Połóż na pierwszej półce 5 książek. Dołóż jeszcze 4 książki. Ile jest książek na pierwszej półce? Przynieś z pudełka tyle klocków ile jest książek na pierwszej półce.

Na drugiej półce połóż 3 książki. Dołóż jeszcze 6. Ile jest teraz książek na drugiej półce. Przynieś tyle kredek ile jest książek na drugiej półce.

Na trzeciej półce ułóż 7 książek. Dołóż tyle, żeby razem było 9. Ile dołożyłeś?

Na czwartej półce połóż 9 książek. Zabierz  z niej 5 książek. Ile książek zostało na czwartej półce? Przynieś tyle samochodzików ile książek zostało na czwartej półce.

A teraz zdejmij książki z wszystkich półek i ułóż na każdej półce po 9 książek. Policz książki na każdej półce. Zrób 9 skłonów, 9 przysiadów, 9 pajacyków, 9 razy tupnij prawą nogą, 9 razy tupnij lewą nogą.

 

Praca z kartą pracy 4 str 3 – wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 9.

Dziecko dolepia książki na półkach, koloruje misie, ozdabia cyfrę 9 oraz łączy kostki domina ze zbiorami – zgodnie z liczbą elementów.

 

Bajko terapia – czytanie dziecku wybranej bajki.

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Po wysłuchaniu bajki dziecko opowiada jej treść. Rodzic wyjaśnia dziecku, dlaczego czytanie książek jest tak ważne.