Króliczki

Temat tygodnia: „NA WSI”. 

Praca w zeszycie grafomotorycznym str 42 –  dziecko rysuje kurczaczka po linii przerywanej oraz trawę po śladzie , koloruje ptaszka. Nad kurczaczkiem rysuje słońce. Na dole kartki rysuje szlaczek po śladzie.

 

„Ssaki” – rozmowa z dzieckiem.

Dziecko jeszcze raz wraca do ilustracji z Wielkiej Księgi Tropicieli  przedstawiającej  wiejskie podwórko. Rodzic pyta się dziecka: Co jedzą małe kaczuszki, kurczątka, a co kotki czy pieski?

Rodzic odwołuje się do doświadczeń dziecka. Pyta: Czy dziecko widziało np. film, ilustrację ukazujące nowo narodzone zwierzęta? Dziecko musi samo dojść do wniosku, że niektóre zwierzęta po urodzeniu piją mleko matki i to są ssaki. Rodzic uświadamia dziecku, że ludzie to też ssaki. Można odwołać się do obserwacji dzieci, które mają młodsze rodzeństwo.

 

Skoki mniejsze i większe” – ćwiczenia ruchowe.

Inni członkowie rodziny również mogą przyłączyć się do wspólnej zabawy.

·         Skoki przez drabinkę – dziecko wspólnie z rodzicem wykona drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

·         Skoki przez linkę - To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą mocujemy na wysokości ok. 30 cm. Dziecko próbuje przeskoczyć. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo dziecka. Dziecko może również przeskakiwać przez ułożone na podłodze różne przedmioty np. poduszki .

·         Kto wyżej - Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie. Dziecko  podchodzi i z wyciągniętą jedną ręką do góry podskakuje w miejscu najwyżej, jak umie. Zabawę powtarzamy kilka razy.  Dziecko  będzie  zadziwione, dokąd umie dosięgnąć!

·         Spacerek – Rodzic puszcza dziecku muzykę i rzuca mu różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy dziecko udaje, że podnosi coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – dziecko biega i łapie niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!” -  dziecko musi podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i radości.

 

„Piotruś” – gra, wycinanka.

Dziecko wypycha karty ze zwierzętami z wycinanki (karty 39, 40, 41). Nazywa zwierzęta i ich młode. Gra z rodzicami, przestrzega reguł i zasad gry. Należy dziecku uświadomić, że nie zawsze się wygrywa.

 

„Kurczaczki” – lepienie z plasteliny.

Dziecko z pomocą rodzica lepi z plasteliny kurczaczka. Może również ulepić inne zwierzątko. 

Temat tygodnia: „NA WSI”. 

„Rób tak, nie rób tak” – zabawa ruchowa.

Rodzic pokazuje dziecku różne ruchy, np. podskoki, pajace, robi dziwne miny, wymachy rąk, nóg, mówiąc jednocześnie: „Rób tak!”. Wtedy dziecko naśladuje ruchy prowadzącego. Na hasło: „Nie rób tak!” – dziecko zastyga w bezruchu, mimo że rodzic wykonuje ruchy.

 

„Tylko nic nie mów krowie” – wysłuchanie wiersza H. Szayerowej, rozmowa na jego temat.

Nabiał – produkt smaczny, zdrowy.

Dostajemy go od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie!

Jak się krowa o tym dowie,

to się jej przewróci w głowie

i gotowa narozrabiać…..

I przestanie nabiał  dawać,

czyli masło, mleko, sery

 i śmietanę – na desery!

No i jajka! Co ja baję!

Przecież jajka kura daje.

Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je znosi jak najdłużej!

Bo jak o tym się rozgłosi….

to przestanie jajka znosić!

Pytania do wiersza: Co to jest nabiał? Jakie produkty były wymienione w wierszu?  Od jakich zwierząt pochodzi mleko? Czy wszyscy ludzie mogą pić mleko? (nie) Czy jajka też są wytwarzane z mleka? Dlaczego jajka też są nabiałem?. Dziecko wymienia produkty, które zaliczamy do nabiału i określa cechę wspólną tych produktów – duża zawartość białka i wapnia. Rodzic przedstawia dziecku właściwości zdrowotne produktów mlecznych. Omawia sposób ich przechowywania. Nauka wiersza na pamięć.

 

Spróbuj i rozpoznaj co jesz? – zabawa w poznawanie smaków.

Zabawę tą przeprowadzamy tylko wtedy, jeśli dziecko nie jest uczulone na produkty mleczne.

Zasłaniamy dziecku oczy i podajemy do smakowania malutkie porcje sera żółtego, twarogu, jogurtu, kefiru, śmietany. Sprawdzamy ile smaków udało się dziecku odgadnąć.

Za spróbowanie wszystkich produktów rodzic przyznaje dziecku tytuł „mlecznego łasucha”.

 

Praca z kartą pracy 3 str 27 – ćwiczenie spostrzegawczości.

Wyszukiwanie siedmiu różnic na obrazkach, kolorowanie jabłek według podanego rytmu. Na następnej stronie (ta sama kartka) dziecko rozwiązuje rebus oraz dokonuje  analizy  i syntezy głoskowej.

 

„Mleko pijemy, w górę rośniemy” – praca plastyczna metodą kolażu.

Rodzic przygotowuje kartkę z napisem Mleko pijemy, w górę rośniemy. Dziecko ma za zadanie  odszukać i powycinać  z gazet produkty mleczne oraz przykleić je na przygotowanym plakacie. Ozdabia pracę dowolnie.

 

 

Temat tygodnia: „NA WSI”. 

„Układanka” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic ma w woreczku/w pudełku narysowane figury geometryczne: trójkąt, kwadrat, prostokąt/. Dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją, a następnie stara się ułożyć tę figurę z patyczków, kredek.

 

„Jajko” – wysłuchanie  wiersza J. Brzechwy.

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.

Kura wyłazi ze skóry,

Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”

Lecz co można poradzić,  kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i  nad jajkiem gdacze.

A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:

„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.

A ono właśnie się trzęsie

I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką.

Że jajka łatwo się tłuką.

A ono powiada, że to bajka.

Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.

A ono ucieka za miedzę,

Kładzie się na grządkę pustą

I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,

Bo zrobią z ciebie jajecznicę.

A jajko na to najbezczelniej:

„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”,

A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!

Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą

I ugotowało się na twardo.

Rozmowa dotycząca treści wiersza. Pytania do dziecka: Kto występował w wierszu? Dlaczego kura pouczała jajko? Czy jajko było mądrzejsze od kury? Co stało się z jajkiem? Dlaczego należy słuchać dorosłych? Czy znasz innych mieszkańców wiejskiego podwórka, którzy wykluwają się z jajek? Gdzie mieszkają te zwierzęta? (wykorzystanie poniższego filmu) https://www.youtube.com/watch?v=Ee9CbYWTYgs

Układanie zdań z wyrazami: kura, kaczka, gęś, indyk,  jajko. Dzielenie tych wyrazów na sylaby. Nazywanie głosek występujących na początku i na końcu  wyrazów.

 

„Tropimy głoskę j” – zabawa słuchowa z wykorzystaniem karty pracy 3 str. 26.

Dziecko wyszukuje w pomieszczeniu lub wymyśla przedmioty/ zwierzęta/ owoce/ warzywa, których nazwy zaczynają się głoską J,j np. jajko, jeż, jeleń, jagody, Jagna itp. Dzieli te wyrazy na sylaby, nazywa głoski na początku i na końcu wyrazów. Układa zdania z tymi wyrazami.

Następnie wykonuje zadanie w książce: kolorowanie jajek z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską j. Recytuje rymowankę: „Jedno jajko w koszu, drugie zaraz będzie, mama kura głośno gdacze wysoko na grzędzie” rysując kształt w tunelu oraz samodzielnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: „NA WSI”. 

„Praca mrówek – zabawa ruchowa z czworakowaniem.

Dziecko ma przed sobą mały sześcienny klocek lub pudełko. Dziecko – mrówka ustawia się ze swoim bagażem kładąc go przed sobą, a następnie idąc  na czworakach popycha klocek raz jedną, raz drugą ręką, chodząc w ten sposób po pokoju.

 

„Zwierzęta dookoła” -  zabawa matematyczna.

Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 8. Dziecko przelicza w zakresie 8.

Przykładowe zadania do rozwiązania (dziecko układa np. klocki, kredki, guziki):

W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt mieszka w zagrodzie?  Policz.

W chlewiku są 4 świnki i 4 prosiaczki. Ile zwierząt mieszka w chlewiku? Policz.

Po podwórku chodzi 7 kaczek i 1 kura. Ile ptaków jest na podwórku? Policz.

 

Kotek” – zabawa ruchowo - naśladowcza.

(Rodzic czyta dziecku historyjkę, dziecko zaś naśladuje kota, ilustruje ruchem treść opowiadania).

Po podwórku chodzi kot dumnie i spokojnie. Nagle na podwórko wbiegł pies, kot zrobił koci grzbiet, przeciągnął się i wskoczył na płotek. Bardzo ostrożnie maszerował po szczebelkach, podnosząc wysoko łapki. Nagle zobaczył harcujące myszy. Po cichutku zeskoczył z płotka i skradając się, podszedł do mysiej norki. Tam przyczaił się i zapolował na mysz. Ta jednak mu uciekła. Kot zniechęcony poszedł do swojego legowiska w starym koszu, zwinął się w kłębuszek i zasnął.

 

Praca z kartą pracy 3 str 25 – wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego 8.

Otaczanie piskląt pętlami, przeliczanie ptaszków, kolorowanie. Na następnej stronie (ta sama kartka) ozdabianie cyfry 8, tworzenie zbiorów ośmioelementowych (8 jaj na każdej półce).

 

 „Gdacze kura ko, ko, ko” Śpiewające brzdące – zabawa ruchowa przy piosence. 

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

Dziecko słucha piosenkę, opowiada jej treść, określa jej charakter (wesoła, smutna, wolna, szybka),  zabawa taneczna na jej tle według pomysłu dziecka oraz rodzica.