Sample Sidebar Module

This is a sample module published to the sidebar_top position, using the -sidebar module class suffix. There is also a sidebar_bottom position below the menu.

Sample Sidebar Module

This is a sample module published to the sidebar_bottom position, using the -sidebar module class suffix. There is also a sidebar_top position below the search.
W drodze po zieloną flagę

DZIEŃ PIECZONEGO ZIEMNIAKA – WYCIECZKA DO NADLEŚNICTWA GNIEZNO

 

Dzień pieczonego ziemniaka to wspaniała okazja do zabawy z ziemniakiem i jego degustacji. Zorganizowany został w październiku w Nadleśnictwie Gniezno. Podczas wspólnych zmagań sportowych, wesołych zabaw, pląsów i śpiewów dzieci poszerzyły wiedzę na temat historii ziemniaka, zajadały się pieczonymi ziemniakami, gzikiem i kiełbaskami. To była bardzo ciekawa lekcja przyrody. Humory i pogoda dopisała, więc i zabawa była znakomita!.  

 

WYCIECZKA DO OGRODU BOTANICZNEGO W POZNANIU

 

11 grudnia dzieci z grup: „Tygryski” oraz „Pszczółki udały się na zajęcia edukacyjne pt. Opowieści spod choinki do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu.

Okazało się, że wiele obyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia ma swoje źródło w przyrodzie (jemioła nad drzwiami, siano pod obrusem, ubieranie choinki, spożywanie karpia).

Symbole świąteczne odnaleźliśmy podczas zimowego spaceru. Przygotowaliśmy także świąteczną dekorację, inspirowaną naturą - wesołego renifera.

 

ZREZYGNUJ Z LIZAKA, KUP KARMĘ DLA PSIAKA” - zbiórka karmy dla psa i kota – wycieczka do Schroniska dla bezdomnych zwierząt

Coroczna zbiórka karmy dla psa i kota spotkała się z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony dzieci i rodziców. Zebrane dary, które dzieci systematycznie przynosiły do naszego przedszkola w postaci koców, misek, suchej karmy zostały osobiście przekazane przez przedszkolaki (dzieci 5 letnie) do schroniska.

  

 

ŚWIĘTO MISIA

25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci i niezastąpiona przytulanka przy zasypianiu – Pluszowy Miś . Ten wyjątkowy dzień już po raz piąty obchodzony przez nasze przedszkole, zaprasza do wspólnej zabawy gnieźnieńskie przedszkola oraz dzieci ze szkoły muzycznej. Tym razem hasłem przewodnim był Koncert dla misia. Dzieci z grup starszych prezentowały piosenki, układy taneczne, a tym samym angażowały przybyłą publiczność do wspólnego świętowania.

Dzień Pluszowego misia był okazją do przeprowadzenia w grupach przedszkolnych zajęć na temat: Miś mój mały przyjaciel. Dzieci poznały historię powstania pluszowego misia i zapoznały się z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi.

 

„POMAGAMY ZWIERZĘTOM LEŚNYM”- zbiórka karmy dla zwierząt leśnych

Kolejny rok nasze przedszkole włączyło się w akcję „Pomagamy zwierzętom leśnym” - zbiórka karmy dla zwierzyny leśnej mająca na celu niesienie pomocy i dokarmianie zwierzyny leśnej w okresie zimy. Uczestnikami akcji były dzieci z przedszkoli i szkół miasta Gniezna. Miejscem spotkania była leśniczówka- wiata edukacyjna „Gajówka”.

Dnia 8.02.2018 r. dzieci z grupy starszych jako reprezentanci naszego przedszkola udali się na spotkanie z panem leśniczym pracownikiem Nadleśnictwa Gniezno, gdzie przekazały zebraną karmę dla zwierzyny leśnej (suchy chleb, warzywa, ziarno). Przedszkolaki uczestniczyły w pogadance na temat zebranej karmy i życia zwierzyny leśnej w czasie zimy, w zabawach integracyjnych przy ognisku oraz spacerowały leśną ścieżką wyznaczoną przez pracowników lasu.

WIEDZĄ O TYM PRZEDSZKOLAKI, ZIMĄ TRZEBA DBAĆ O PTAKI - zakładanie karmników w ogrodzie przedszkolnym, dokarmianie ptaków w okresie zimy, uzupełnianie zapasów.

Z pomocą rodziców dzieci z grup starszych przygotowały w ogródku przedszkolnym ptasią stołówkę”. Dzieciom sprawiło to ogromną radość, zwłaszcza kiedy mogły wrzucić do karmników mieszankę ziaren. Dzięki naszemu dokarmianiu, ptaki przetrwały zimę, a wiosną w podziękowaniu nam „śpiewały”.

 

EKOLIADA – turniej ekologiczny dla przedszkoli

Dnia 06.03.2018 r. Dzieci z grupy „Pszczółki” uczestniczyły w konkursie ekologicznym „EKOLIADA 2018”. Organizatorem było Przedszkole Nr 2 „Źródełko”. Celem konkursu było propagowanie zachowań proekologicznych. Konkurs rozpoczął się przedstawieniem, które wprowadziło dzieci w tematykę zadań. Zadania stawiane dzieciom do wykonania były zgodne z podstawą programową. Dzieci poradziły sobie świetnie, w nagrodę otrzymały upominki i dyplomy.

Sprawozdanie z realizacji obszaru: „Odpady i śmieci”

W związku z przystąpieniem  naszej placówki do programu  Zielonej Flagi udało się nam zrealizować następujące działania w dwóch obszarach: śmieci i odpady, oraz bioróżnorodność

Temat : Śmieci i odpady

Osiągnięte cele edukacyjne w tym zakresie:

– kształtowanie postaw proekologicznych, wykorzystywanie surowców wtórnych, wskazywanie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów.  

- stworzenie sytuacji sprzyjających uświadomienia dzieciom konieczności segregacji śmieci   

– włączenie Rodziców w kształtowanie postaw proekologicznych   

– kształtowanie umiejętności dzielenia odpadów na: papierowe, plastikowe.  

– rozpoznawanie oznakowań „przyjazne środowisku”, rozróżnianie opakowań jednorazowych od wielokrotnego użytku.   

– rozwinięcie świadomości ekologicznej.

 

Prezentacja multimedialna

 

  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
  • wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
  • wdrożenie do segregowania śmieci,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
  • zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów, rozróżnianie szkła, papieru, metalu i   plastiku,
  • uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania śmieci,
  • wskazywanie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów,
  • utrwalenie znajomości kolorów,
  • rozwijanie umiejętności współpracy na rzecz dobra ogółu.

 

Wycieczka na wysypisko śmieci

W ramach działań ekologicznych dzieci z grupy Kubusie i Króliczki wzięły udział w wycieczce do Lulkowa – Wysypiska Odpadów Komunalnych w Gnieźnie. Po dotarciu na miejsce, wszyscy zostaliśmy serdecznie przywitani. Pracownik wysypiska pokazał dzieciom wagę, która przy wjeździe waży dostarczone śmieci. W dalszej części wycieczki dzieci zobaczyły miejsce, gdzie wysypywane są śmieci, oddzielane od nich odpady organiczne – obierki po warzywach, owocach, zgniłe rośliny itp. Kolejnym etapem wycieczki po zakładzie, było miejsce gdzie magnes oddziela śmieci metalowe od pozostałych śmieci, w innym miejscu już ręcznie segregowane są plastiki, papiery i szkła. Dzieci mogły zobaczyć także maszynę, która prasuje butelki plastikowe, stos opakowań szklanych i całą “górę” śmieci , które nie podlegają segregacji. Wycieczka na wysypisko była dla dzieci ciekawą lekcja na temat segregacji odpadów.

 Konkurs plastyczny o ekologii

Konkurs plastyczny o ekologii  zorganizowany dla dzieci z  wszystkich grup. Dla wszystkich uczestników przygotowałyśmy słodki poczęstunek oraz nagrody. Dzieci były bardzo zadowolone z otrzymanych nagród, podziwiały wykonane prace  i częstowały się słodkościami i sokami. Było wiele radości i uśmiechu.

Przygotowanie koszy i ich oznaczeń

Podczas zajęć dzieci zdobyły informację na temat:

  • segregacji odpadów obowiązujących w naszym mieście, wiemy jak poprawnie je segregować, by w pojemnikach znalazły się te odpady, które powinny  
  •  skutków zanieczyszczenia środowiska dla naszego zdrowia i życia
  •  w jaki sposób ograniczyć wytwarzanie odpadów
  • co oznaczają symbole na opakowaniach  

W trakcie zajęć dzieci poznały także recykling.

Wycieczka do sklepu

Torebka służy nam niecałe pół godziny, czyli w drodze powrotnej ze sklepu do domu, po czym zostaje wyrzucona. Tony niepotrzebnych foliówek zaraz po zużyciu stają się ogromnym ekologicznym problemem. Wystarczy uświadomić sobie, że jedna „foliówka” powstaje w przeciągu kilku sekund, a rozkłada się nawet kilkaset lat! W procesie jej produkcji zużywa się duże ilości ropy i emituje do środowiska trujące tlenki węgla. Wiele z wyrzucanych torebek trafia do oceanów. Tam stają się pułapką dla ryb i ptaków, żółwie morskie połykają je myląc z meduzami.

Przedstawienie ekologiczne

W naszym przedszkolu obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi. Program artystyczny przygotowały dzieci z grupy „Kubusie”. W programie znalazły się piosenki, wiersze i tańce o tematyce związanej z ochroną środowiska. Na zakończenie odbył się konkurs wiedzy ekologicznej. Dzieci z każdej grupy odpowiadały na pytania, wykazały się znajomością tematyki.

Zbiórka makulatury

Od września do końca maja, w naszym przedszkolu przeprowadzona została zbiórka makulatury. Jej celem było zachęcenie dzieci i rodziców do selektywnego zbierania surowców wtórnych oraz dbanie o środowisko naturalne Na pochwałę zasługuje postawa wielu rodziców, którzy aktywnie włączyli się w akcję, wspomagali najmłodszych i przynosili do przedszkola ciężkie paczki makulatury.

Sprzątanie świata

Wraz z nadejściem wiosny postanowiliśmy przeprowadzić w najbliższej okolicy generalne porządki. Zaopatrzeni w rękawiczki, worki oraz pełni zapału wyruszyliśmy na sprzątanie. Wszyscy solidnie pracowali. Żaden śmieć się nie uchował. Śmieci zostały posegregowane, a następnie wyrzucone do odpowiednich pojemników.

Pokaz mody ekologicznej

Dzieci z wszystkich grup przygotowywali się do pokazu mody kilka tygodni wcześniej.  Do wykonanie stroju z odpadów. W tym zbieraliśmy worki, nakrętki, makulaturę, puszki, płyty CD i różnego rodzaju śmieci. Nikt z nas nie przypuszczał, że powstaną z nich tak fantastyczne stroje, a odpady zyskają „drugie życie”. Projektanci wykazali się nielada fantazją.

Zbiórka nakrętek

Dzieci z wszystkich włączyły się do akcji zbierania nakrętek od butelek, aby pomóc niepełnosprawnemu chłopcu na zakup nowego wózka inwalidzkiego. 

Palenie Marzanny – śmiercichy - wycieczka do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego. Powitanie wiosny, szukanie charakterystycznych oznak.

W środę 21 marca dzieci z grupy ,,Pszczółki" i Tygryski" pożegnały zimę w Wielkopolskim Parku Etnograficznym w Dziekanowicach. Każda grupa przygotowała swoją Marzannę z przygotowanych przez organizatorów materiałów. Szczególną atrakcją była marzanna ośmiometrowa! Korowód dzieci z marzannami rozpoczął swoją wędrówkę poza granice wsi, gdzie wszystkie kukły zostały spalone. Na każdego uczestnika imprezy czekał gorący poczęstunek. Dzieci bardzo miło wspominały wycieczkę i pełne wrażeń wróciły do przedszkola.

Parapetowe ogródki - zakładamy hodowlę roślin w przedszkolu

Już od pierwszych dni marca całe przedszkole przygotowywało się na przyjście wiosny. W naszych salach robiło się coraz bardziej radośnie i kolorowo, a w kącikach przyrody pojawiły się pierwsze wiosenne kwiaty. W każdej z grup założony został kącik hodowli roślin. Przedszkolaki samodzielnie wsypywały ziemię do doniczek, siały nasiona (m.in. rzeżucha, owies, groszek, fasola), rozsadzały kwiaty cebulkowe tj. hiacynty. Dzieci poznały etapy rozwoju kwiatów, i to czego rośliny potrzebują do rozwoju. Przedszkolaki pamiętają również o tym by sprawdzać wilgotność ziemi w doniczkach i w razie potrzeby samodzielnie podlać swoje rośliny.

ZIELONY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU - Powitanie wiosny

 

Wiosna to najpiękniejsza pora roku i wszyscy czekamy na nią z niecierpliwością. W dniu 21 marca wszystkie przedszkolaki zebrały się w jednej sali przedszkolnej, żeby wspólnie powitać wiosnę. W tym roku grupa „Pszczółki II” przygotowała dla nas przedstawienie pt.: „Witaj wiosenko, zielona panienko”. Uroczystego wiosennego nastroju dodawały stroje dzieci – w tym dniu dominującą barwą wśród przedszkolaków był kolor zielony. Po przedstawieniu wszyscy wyruszyliśmy barwnym pochodem ze słomianymi kukłami Marzanny do przedszkolnego ogródka. Głośnymi okrzykami i wesołą zabawą przedszkolaki pożegnały zimę i powitały długo oczekiwaną wiosnę. Na koniec nastąpiło uroczyste spalenie Marzanny.

BRĄZOWY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU – Światowy Dzień Ziemi

Dnia 25 kwietnia obchodziliśmy w naszym przedszkolu Światowy Dzień Ziemi. Program artystyczny pt. „Ziemia naszym domen” przygotowały dzieci z grupy „Kubusie”. W programie znalazły się piosenki, wiersze i tańce o tematyce związanej z ochroną środowiska. Kolorem przewodnim tego dnia był kolor brązowy. Na zakończenie odbył się konkurs wiedzy ekologicznej. Dzieci z każdej grupy odpowiadały na pytania, wykazały się znajomością tematyki.

 

Wycieczka do Ogrodu Botanicznego

10 maja dzieci z grup: „Tygryski” oraz „Pszczółki” udały się już po raz drugi na zajęcia edukacyjne pt. „Zwierzęta w ogrodzie – na drzewie, pod ziemią i w wodzie”” do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu. Dzieci miały możliwość uczestniczenia w zajęciach plastycznych i zajęciach terenowych. Miały okazję zwiedzić każdy zakątek Ogrodu, który ma swoich  mieszkańców. Spotkaliśmy ich nad stawem, pod głazem i w pozornie martwym drewnie.  Młodzi przyrodnicy wyruszyli na poszukiwania. Niezapomnianych emocji dostarczyła im obserwacja zwierząt przez lornetki i lupy. Następnie z naturalnych materiałów dzieci przygotowały jednego z mieszkańców Ogrodu - wiewiórkę.

ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY” - prezentacja multimedialna, wykonanie plakatów

Łąka to specyficzne środowisko, w którym zachodzą złożone procesy i zależności. Wiosną, życie na łące tętni najintensywniej, a dzieci posiadają już duży zasób informacji na ten temat. Prezentacja multimedialna pt. „Łąka i jej mieszkańcy” miała na celu uporządkować wiedzę dzieci.

„Co się chowa w toni jeziora” - wycieczka nad jezioro

Dnia 04.06.2018 r. Wybraliśmy się z dziećmi nad jezioro “JELONEK” popularnie zwane Wenecją. W Gnieźnie mamy kilka jezior, które stanowią miejsce dla obserwacji przyrodniczych dla naszych przedszkolaków. Nad jeziorem Jelonek dzieci obserwowały rośliny, które rosną na łąkach i nad wodą. Porównywały różne ekosystemy wodne. Wskazywały różnicę między jeziorem a morzem. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki dotyczące mieszkańców jeziora i przybrzeżnych zarośli. Dzieci rozmawiały na temat właściwych zachowań ludzi w otoczeniu przyrody. Wspólnie wykonały prace plastyczne przedstawiające jezioro i jego mieszkańców.

 

 

„Leśne przygody przedszkolaków”- quiz wiedzy ekologicznej

Dzieci wzięły udział w quizie wiedzy ekologicznej w ramach realizowanego programu Eko Szkoły.. Dzieci miały rozwiązać postawione zadania do wykonania: sprawdzić swoje wiadomości dotyczące wiedzy przyrodniczo – ekologicznej; rozpoznać odgłosy przyrody ;rozróżnić liście, rozpoznać je po kształcie i nazywać oraz rozwiązać zagadki słuchowe.

 

Audyt początkowy

Audyt końcowy